Het is officieel: de 23-jarige Spike is ’s werelds oudste levende hond

De resultaten zijn binnen, en het is officieel! Volgens Guinness World Records is ’s werelds oudste hond nu Spike, een 23-jarige Chihuahua. Eind 2022 werd Gino, een 22-jarige gemengd ras, gekroond tot oudste. Maar Spike heeft nu de titel gepakt.

Spike is misschien klein, maar hij heeft veel houding en hij leeft zijn lange leven op een boerderij op het platteland van Ohio.

Aar

Tien jaar geleden zag Rita het kleine ventje voor het eerst terwijl hij tijd doorbracht op de parkeerplaats van een supermarkt. De medewerkers daar hadden hem al zo’n drie dagen stiekem gepakt, maar hij was nog steeds niet in de beste vorm.

“Hij was op zijn rug geschoren, had bloedvlekken rond zijn nek van een ketting of touw en zag er behoorlijk ruw uit,” zei Rita.

Ze beschouwt de pint-sized-pooch als een lid van haar familie sinds de dag dat ze de deur van haar auto opendeed en hij meteen naar binnen sprong. Het paar is sindsdien onafscheidelijk en ze hebben samen een mooi leven geleid.

“Toen we de winkel verlieten en de parkeerplaats opreden, volgde hij. We openden de autodeur om onze kleinzoon in zijn autostoeltje te zetten, en Spike sprong er meteen in en ging op de stoel zitten, alsof hij wist waar we naartoe gingen. Het was de bedoeling”, zei ze.

Op de vraag wat volgens haar de sleutel is geweest tot de levensduur van haar hond, zegt Rita dat ze denkt dat het zijn dagelijkse routine is. Spike begint zijn dag rond 7:00 uur. Soms slaat hij het ontbijt even over en andere keren wordt hij wakker met trek. In de zomerweekenden maakt hij een wandeling met zijn moeder in hun woonplaats, en zodra ze thuiskomen, vestigt Spike zich voor een dutje op de veranda.

Op andere dagen gaat Spike graag direct op bezoek bij de dieren (koeien, paarden en katten) in de schuur. Als hij zich bijzonder pittig voelt, jaagt hij graag een kat of twee achterna.

Aar

Spike houdt ook van zijn zaterdagavondbaden en af en toe geniet hij van braunschweiger met kaas voor het avondeten. Over kaas gesproken, Spike hield ooit van de smaak van kaasachtige chips.

“In zijn beginjaren hield hij van Doritos. Hij vond ze fijngeknepen en at de kaas Doritos elke keer dat we ze hadden,” zegt ze.

Rita zegt dat Spike’s gezonde voeding, ruimte om te zwerven, dagelijkse lichaamsbeweging en onbeperkte liefde en aandacht hebben het meest bijgedragen aan zijn lange leven. De kleine pup mag dan maar negen centimeter lang zijn, hij neemt wel enorm veel ruimte in haar hart in beslag.

Uitgelichte afbeelding: Facebook