Groenlandse hond (karakter, voeding, verzorging)

• Natuur: Loyaal, Energiek, Onbevreesd
  • Maat: Groot
  • Hoogte: 51-68 cm
  • Gewicht: 30-32 kg
  • Levensverwachting: 10 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Wit, Zwart, Bruin
  • FCI-groep: Spitz – honden van het primitieve type

Een vale witte vacht, een sterk en robuust postuur, loyaal kijkende ogen. We hebben het hier echter niet over een kleine ijsbeer, maar over de Groenlandse hond. Het leven in de koudste streken van onze planeet heeft het uiterlijk, het karakter, het gedrag en de instincten van dit bijzondere hondenras sterk beïnvloed.
Groenlandse hond

Karakter en eigenschappen

De Groenlandhond lijkt qua uiterlijk en gedrag nog steeds op de oorspronkelijke wolf. Zijn dikke vacht stelt hem in staat te overleven tussen sneeuw en ijs. In Duitsland komt dit ras nauwelijks voor. In het algemeen wordt dit hondenras zelden gezien buiten Groenland of andere koude gebieden. De hond is een uitstekende sledehond en houdt van het leven met de Eskimo’s. Eeuwen hebben de hond gesterkt en tot een robuuste en duurzame metgezel gemaakt.

De Groenlandse hond is er in verschillende kleuren. Vaak is zijn vacht echter wit. Het kan echter ook bruin, roodachtig of zwart zijn. Zijn vacht is bijzonder dik en de ondervacht beschermt de viervoeter het hele jaar door tegen koude temperaturen. In zijn geboortestreek wordt hij gehouden als trouwe metgezel, sledehond of jachthond. Hij heeft een uitstekend jachtinstinct, is snel, onbevreesd en sterk.

Het hondenras bereikt een grootte tot 60 cm, teven zijn meestal iets kleiner. De trouwe donkere ogen geven de Groenlandhond een bijzonder warme uitstraling. Maar uiterlijk bedriegt: de Groenlandhond is bepaald geen aaibare en aaibare hond. Hij heeft veel beweging nodig en een veeleisende bezigheid om op een bij de soort passende manier gehouden te worden.

Om een Groenlandse hond goed op te leiden, moet de hondeneigenaar enige ervaring hebben in de omgang met honden. Een consequente en gevoelige hand is het recept voor succes om gelukkig te kunnen leven met de pelsneus.

Door de dikke vacht kan dit ras zonder problemen buiten gehouden worden. Voordat u voor deze speciale hond kiest, moet u bedenken dat het in de eerste plaats een werkhond is en geen gezelschaps- of gezinshond. Echter, als de Groenlandhond goed wordt opgevoed en getraind, zal hij open en vriendelijk zijn tegen mensen. Hij is niet geneigd tot agressie.

Het juiste dieet

Uw Groenlandhond heeft niet alleen veel voer nodig, maar ook voer van goede kwaliteit dat hem alle voedingsstoffen, mineralen en vitaminen verschaft die hij nodig heeft voor werk en beweging. Voor alle honden moet het vleesgehalte van het voer 60-70% bedragen.

Het vlees voorziet de hond van de nodige energie voor de dag. Voor de hoeveelheid voedsel kunt u de aanwijzingen van de fabrikant volgen. Een goed hondenvoer moet altijd koolhydraten bevatten, maar slechts ongeveer 20-30%. Koolhydraten kunnen afkomstig zijn van aardappelen, pompoenen of granen.

De veronderstelling dat graan schadelijk is voor honden is onjuist. Granen zijn gewoon moeilijker te verteren en honden met een gevoelige maag mogen geen voedsel krijgen dat granen bevat. Als uw hond echter gezond is en de hoeveelheid graan in het voer niet te hoog, dan kunt u het met een gerust geweten aan uw hond voeren.

Groenland Hondenverzorging

Dit hondenras heeft een zeer dikke vacht, die geen speciale verzorging nodig heeft. Als hij in warmere streken wordt gehouden, waartoe alle gebieden ten zuiden van de zogenaamde hondenevenaar behoren, zal hij veel van zijn ondervacht verliezen. De ondervacht kan worden verwijderd met speciale kammen.

Bij het fokken van Groenlandse honden is altijd veel belang gehecht aan de robuustheid van de hond. Hij is dus niet vatbaar voor bepaalde ziekten. Maar, zoals bij alle grote rassen, kan overgewicht of gebrek aan beweging leiden tot gewrichtsproblemen.

Bij het houden van dit hondenras moet er rekening mee worden gehouden dat de dieren gewend zijn aan het leven in een roedel. Hij mag daarom nooit als alleenstaande hond worden gehouden. De Groenlandhond oriënteert zich liever aan zijn hondenroedel dan aan een mens. Deze honden ontwikkelen niet dezelfde band met mensen als Golden Retrievers, Labradors of andere inheemse rassen.

Geschikte accessoires

Zoals reeds gezegd, mag een Groenlandse hond alleen in een roedel worden gehouden. Hij moet ook de mogelijkheid hebben om de hele dag buiten te zijn. Een eigen huis en een groot terrein zijn de voorwaarden om dit hondenras op een soorteigen manier te houden.

U kunt uw viervoeter ook ’s nachts in een kennel onderbrengen, mits deze ontsnappingsvrij en groot genoeg is. De dieren hebben geen problemen bij koud weer. Zorg ervoor dat uw hond iets te doen heeft. Uitrusting voor sledewedstrijden is in onze streek niet erg bruikbaar, maar er zijn speciale trekkarren die u en uw hond kunnen gebruiken voor training.

Oorsprong & Geschiedenis

De Groenlandhond is een van de oudste hondenrassen ter wereld. Reeds 1.000 jaar geleden leefde hij samen met de Eskimo’s en hielp hen bij de jacht op zeehonden en ijsberen. Voor de mensen in die tijd was de hond essentieel om te overleven. Dankzij zijn hulp konden ze langere afstanden afleggen met een hondenslee en met meer succes jagen.

Hij was geschikt voor het trekken van zware lasten en in tijden van grote nood diende de Groenlandse hond ook als voedsel voor de mensen. Maar hij werd in geen geval voor dit doel gefokt. Eerst en vooral, de Groenlandhond was en is een echt werkpaard. De hond werd beroemd toen de beroemde ontdekkingsreiziger Roald Amundsen dit ras meenam op zijn expedities naar het noordpoolgebied en Antarctica. Genetisch wordt het ras ingedeeld bij de Spitz honden. Het is door de FCI als hondenras erkend.