Fox Terrier Draadhaar hond (karakter, voeding, verzorging)

• Natuur: Onverschrokken, Alert, Vriendelijk
  • Maat: Kleinv
  • Hoogte: 33-41 cm
  • Gewicht: 6-9 kg
  • Levensverwachting: 12-14 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Wit, zwart en wit, bruin en wit
  • FCI Groep: Terriër

Oorspronkelijk gefokt voor de vossenjacht, wordt de Wirehaired Fox Terrier nu nog maar zelden gebruikt voor de jacht. In plaats daarvan zijn de snelle en levendige dieren populair als gezelschapshonden, maar ook als leergierige showhonden. Het kleine, compacte ras wordt beschouwd als eigenzinnig en heeft consequente training nodig.
Fox Terrier Draadhaar

Karakter en eigenschappen

De Wirehaired Terrier is een compacte, symmetrisch gebouwde jachthond met een korte rug. De overwegend witte vacht heeft zwarte of tan aftekeningen. Hij is ook typisch ruw en pezig met een sterke ondervacht. De ronde, donkere ogen stralen levendigheid en intelligentie uit. De netjes naar voren gevouwen V-vormige oren versterken de alerte uitdrukking van de dieren.

De moedige en energieke Wirehaired Fox Terriers zijn trouw aan hun gezin, maar gaan ook confrontaties niet uit de weg. Ze zijn graag zelf de baas en leren snel hoe ze hun baasje om hun vinger kunnen winden.

Fox Terriers zijn zeer zelfverzekerd en houden ervan hun omgeving te verkennen. Laat uw Fox Terrier daarom nooit onaangelijnd op een onveilige plaats lopen en controleer omheiningen regelmatig. Als een typische jachthond graaft hij snel vluchtwegen en rent achter elke haas aan.

De dieren hebben veel mentale en fysieke stimulatie nodig vanwege hun intelligentie en uithoudingsvermogen. Als ze te weinig worden uitgedaagd, vertonen ze de neiging tot destructief gedrag, zoals buitensporig blaffen, kauwen, graven en achter andere dieren aanzitten.

Met hun uitgaande, zelfverzekerde persoonlijkheden kunnen ruwharige Fox Terriers erg leuk zijn. De dieren houden van gevarieerd speelgoed en ballen. Veel mensen zijn ook regelrechte waterratten. Het langlevende ras is geknipt voor actieve en bewegingsminnende mensen die ervaring met honden hebben en de dieren voldoende stimulatie bieden.

Het juiste dieet

Hoeveel uw volwassen hond eet, hangt af van verschillende factoren, zoals zijn grootte, leeftijd, lichaamsbouw, metabolisme en activiteitsniveau.

Honden zijn individuen, net als mensen, dus ze hebben niet allemaal dezelfde hoeveelheid voedsel nodig. Het spreekt bijna vanzelf dat een zeer actieve hond meer nodig heeft dan een rustige huishond. De kwaliteit van het hondenvoer dat u koopt, speelt ook een rol. Hoe beter het hondenvoer, hoe meer voedingsstoffen het bevat die de hond kan gebruiken en hoe minder u hem hoeft te voeren.

Ondanks zijn behendigheid, heeft de Draadharige Fox Terrier de neiging tot overgewicht. Dit wordt veroorzaakt door te weinig beweging en te veel eten. Geef uw trouwe viervoeter indien mogelijk twee keer per dag een tot twee porties hondenvoer van hoge kwaliteit.

Traktaties zijn een belangrijk hulpmiddel bij de training. Beperk echter de hoeveelheid: te veel traktaties leidt snel tot overgewicht.

Zijn figuur is optimaal als je zijn ribben kunt voelen, zelfs zonder stevige druk. Ze mogen echter niet zichtbaar zijn, omdat het dier in dat geval ondergewicht heeft.

Fox Terrier Draadhaar Verzorging

De ruwharige Fox Terrier verhaart zeer weinig, maar heeft regelmatig verzorging nodig. Borstel zijn vacht dagelijks om hem schoon en geurvrij te houden.

U moet het haar ook van tijd tot tijd trimmen om de dichte ondervacht in toom te houden. Anders belemmert de dichte en zachte ondervacht de groei van de pezige bovenvacht, zodat de karakteristieke textuur van de vacht verandert en de vacht tegelijkertijd aan kleur verliest.

Hetzelfde effect treedt op wanneer u de vacht van de Draadharige Fox Terrier bewerkt met een schaar of tondeuse. Hierdoor wordt de vacht ook zachter en verliest hij zijn typische ruwharige textuur.

Bovendien moet u de nagels van uw hond ten laatste knippen wanneer u ze op de vloer hoort klikken. Korte, goed geknipte nagels houden de pootjes van uw huisdier in goede conditie.

Geschikte accessoires

Draadharige Fox Terriers hebben veel beweging nodig. U moet uw huisdier voldoende afwisseling en beweging geven. Verschillende speeltjes zijn hiervoor geschikt, maar vooral ballen. De levendige honden houden ervan om achter de ronde ballen aan te gaan.

Voor de dagelijkse training adviseren wij caloriearme en gezonde traktaties die uw hond motiveren – maar geef hem niet te veel eten.

Ook handig is een goede hondenborstel voor de dagelijkse vachtverzorging. Een trimmachine houdt de dichte ondervacht zo kort mogelijk.

Oorsprong & Geschiedenis

De levendige Wirehaired Fox Terrier heeft een lange geschiedenis. Zij waren de geliefde metgezellen van koningen, vermaakten menigten in circussen en films, en wonnen meer best-in-show prijzen in wedstrijden dan enig ander ras.

Fox terriers, zoals wij ze nu kennen, kregen geleidelijk hun karakteristieke vorm tijdens de hoogtijdagen van de Britse vossenjacht vanaf het einde van de 18e eeuw. De taak van de terriër was de vos uit zijn schuilplaats te verdrijven. De vacht van de fox terriër is daarom overwegend wit en mag geen rood vertonen om tijdens de jacht niet met een vos te worden verward.

Fokkers ontwikkelden eerst de gladharige fox terriër, die waarschijnlijk is ontstaan uit gladharige terriers, bull terriers, greyhounds en beagles. De ruwharige Fox Terrier werd iets later gefokt uit ruwharige Terriers en gladharige Terriers. Een bekende vroege vertegenwoordiger van dit ras is Caesar, die de verklaarde favoriet was van de Engelse koning Edward VII. Hij droeg een halsband met de inscriptie “Ik ben Caesar. Ik hoor bij de koning.” Toen Edward in 1910 overleed, marcheerde een rouwende Caesar achter zijn kist in de begrafenisstoet.

De rasstandaard werd al in 1876 vastgesteld met de oprichting van de Engelse Fox Terrier Club en is tot op de dag van vandaag vrijwel onveranderd gebleven.