Engeland verbiedt elektrische halsband, met ingang van februari 2024

Weer een stap in de richting van een humane hondenbehandeling! Engeland zal in februari 2024 schokkraagapparaten verbieden na een tien jaar durende belangenbehartigingscampagne.

Kennel Club, de toonaangevende campagnevoorvechter tegen schokhalsbanden, verwelkomde openlijk het besluit van de regering om de apparaten te verbieden.

Mark Beazley, chief executive van The Kennel Club verklaarde: “De wetgeving die elektrische schokhalsbanden in Engeland verbiedt, die volgend jaar van kracht wordt, is een historisch moment voor dierenwelzijn en zal een einde maken aan de ellende en het lijden van talloze honden die nog steeds onderworpen zijn aan deze wrede en onnodige apparaten.”

Beazley voegde eraan toe: “Er is gewoon geen excuus voor het gebruik van deze apparaten, die fysieke en psychologische schade veroorzaken, vooral gezien het brede scala aan beschikbare positieve trainingsmethoden.

“Dit is het hoogtepunt van meer dan tien jaar campagne voeren voor ons, en we juichen DEFRA toe voor het helpen beschermen van het welzijn van de geliefde honden van onze natie,” vervolgt hij.

De nieuwe wet kwam er na een openbare raadpleging over het omstreden apparaat die in 2018 eindigde.

Wales had toen al in 2010 de shock collars verboden.

Frankrijk verbood in januari 2023 ook e-collars, terwijl Noord-Ierland aversieve trainingsmethoden zoals elektronische halsbanden sterk afraadt.

De Kennel Club zal zijn campagne verdubbelen om dezelfde regels ook in Schotland toe te voegen.

“Er is dringend meer actie nodig in Schotland, waar regelgeving nodig is om de ineffectieve richtlijnen die momenteel van kracht zijn te vervangen, en we zullen niet rusten voordat we het volledige verbod zien op deze apparaten die lijden en schade veroorzaken,” benadrukt Beazley.

In maart 2023 organiseerde de hondenorganisatie samen met de Schotse SPCA een inloopsessie voor Schotse parlementsleden, met name Christine Grahame.

Hond elektrische halsband
Deze elektrische halsbanden voor honden zenden een schok uit via de afstandsbediening.

Schokhalsbanden zijn aversieve trainingsmethoden die elektrische schokken gebruiken om het gewenste gedrag van honden te beheersen.

Een studie uit 2019 aan de Universiteit van Lincoln bewees echter dat deze schokhalsbanden de hond ernstig schaden, zelfs bij de laagste schokinstelling.

Dezelfde studie bewees ook dat negatieve bekrachtigingstraining minder effectief is dan op positieve bekrachtiging gebaseerde training.

De Kennel Club schat dat een half miljoen honden of ongeveer zullen worden bevrijd van dit soort wreedheid in heel Engeland.

GERELATEERD LEES: