Dodelijk mysterieus virus dat meer dan 20 honden doodde eindelijk geïdentificeerd

De mysterieuze ziekte die al een paar weken honden doodt en dierenartsen in Michigan verontrust, is eindelijk geïdentificeerd. Ondanks het feit dat de screeningstesten negatief waren, is nu bevestigd dat alle 20 honden gestorven zijn aan het parvovirus.

De meeste van de honden waren ofwel jong (minder dan twee jaar oud) of hadden de senior status bereikt. Ook was geen van de honden volledig bijgewerkt met zijn vaccinaties.

Droevige Hond

Wat is Parvovirus?

Hoewel het niet schadelijk is voor mensen, is parvo problematisch voor pups. Niet alleen is het zeer besmettelijk door contact met besmette uitwerpselen, maar de symptomen kunnen ook ernstig zijn. Binnen drie tot zeven dagen na blootstelling aan het virus, kunnen honden last krijgen van bloederige diarree, uitdroging, lusteloosheid, gebrek aan eetlust, koorts en braken.

Dit geldt vooral voor dieren die nog niet volledig gevaccineerd zijn en is een van de belangrijkste redenen waarom het parvovirusvaccin beschouwd wordt als een “kern”-inenting voor hondachtigen.

GERELATEERD: Waarschuwing: Dierenartsen en asielen zien drastische stijging in dodelijke gevallen van Parvo

Dog Laying

“We hebben nog geen honden zien sterven die goed gevaccineerd waren. Als u niet weet of uw hond goed gevaccineerd is of wat goed gevaccineerd is, neem dan contact op met uw dierenarts,” aldus een bericht van het Otsego County Dierenasiel.

Het was een paar weken geleden, op 19 augustus, toen de Otsego County Animal Shelter op hun Facebook-pagina deelde dat een mysterieus virus dodelijke slachtoffers maakte onder hondachtigen in hun gebied. Aanvankelijk waren ze niet zeker waarom zoveel honden stierven. Het mysterieuze virus leek op parvo, maar alle besmette dieren waren “negatief” op hun screeningstesten.

Maar in de release van het Department of Agriculture & Rural Development, verklaarde Michigan State University Veterinary Diagnostic Laboratory directeur Dr. Kim Dodd dat verdere testen aantoonden dat alle overleden honden inderdaad parvo hadden.

Hond

“Hoewel deze tests waardevol zijn in de klinische setting, zijn ze niet zo gevoelig als de diagnostische tests die we hier in het laboratorium kunnen uitvoeren. We gaan door met het verder karakteriseren van het virus in de hoop beter te begrijpen waarom die dieren negatief testten op de screeningstesten,” zei Dr. Kim Dodd.

In het licht van de recente gebeurtenissen, is Dr. Dodd nu dierenartsen in de buurt die zieke honden zien die negatief testen op parvo, maar wel vergelijkbare symptomen vertonen, aan om aanvullend laboratoriumonderzoek te doen. Ambtenaren in de regio zijn er ook op gebrand om hondenuitlaters eraan te herinneren dat dit een van de vele redenen is om ervoor te zorgen dat ze het goed opruimen nadat hun pup gepoept heeft tijdens hun wandeling.

Featured Image: Pixabay