Dit is hoe de zonsverduistering uw honden en katten kan beïnvloeden

Nu de totale zonsverduistering van april 2024 nadert (vandaag), wordt eigenaren van gezelschapsdieren geadviseerd om goed na te denken over het opnemen van hun harige metgezellen in plannen voor het bekijken van zonsverduisteringen. Volgens Dr. Rena Carlson, voorzitter van de American Veterinary Medical Association, is de grootste zorg niet de zonsverduistering zelf, maar de mogelijke stress en angst veroorzaakt door grote mensenmassa’s. Vooral honden zijn gevoelig voor de emoties van hun baasjes en worden waarschijnlijk meer beïnvloed door de sfeer van opwinding en angst dan door de astronomische gebeurtenis.

Dr. Jerry Klein, hoofddierenarts van de American Kennel Club, benadrukt dat honden die vatbaar zijn voor angst of die gemakkelijk schrikken van stormen, onrustig kunnen worden door de collectieve anticipatie van toeschouwers. Voor huisdieren die hun baasjes vergezellen op een reis om de zonsverduistering te bekijken, kan de ervaring overweldigend zijn. Beide experts suggereren dat de eenvoudigste en meest stressvrije oplossing is om huisdieren tijdens het evenement binnen te houden.

Voor degenen die ervoor kiezen om hun huisdieren mee te nemen, worden voorzorgsmaatregelen aanbevolen, zoals het aangelijnd houden van honden, ervoor zorgen dat ze voldoende vers water hebben en het vermijden van overvolle gebieden. Bovendien is het plannen van de nasleep, zoals mogelijke verkeersvertragingen, van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de hele dag door aan de behoeften van huisdieren wordt voldaan.

Interessant is dat onderzoek naar de reacties van huisdieren op verduisteringen beperkt is, maar een studie uitgevoerd tijdens een gedeeltelijke zonsverduistering in oktober 2023 observeerde verschillende reacties bij honden, waarbij sommige luidruchtiger werden en andere stiller. De studie, geleid door Adam Hartstone-Rose, een professor in de biologische wetenschappen aan de North Carolina State University, merkte geen significante reacties op bij katten. Verder onderzoek, gericht op het verzamelen van gegevens van eigenaren van gezelschapsdieren tijdens de zonsverduistering in april, zal naar verwachting meer inzicht geven in het gedrag van dieren tijdens dergelijke gebeurtenissen.

Wat betreft zorgen over het gezichtsvermogen van huisdieren tijdens een zonsverduistering, zijn experts het erover eens dat u zich geen zorgen hoeft te maken. Het is onwaarschijnlijk dat dieren rechtstreeks naar de zonsverduistering kijken, waardoor de noodzaak van beschermende brillen teniet wordt gedaan, wat meer stress dan bescherming zou kunnen veroorzaken. De consensus onder veterinaire professionals is duidelijk: hoewel de zonsverduistering een fascinerend schouwspel is voor mensen, moet het welzijn en comfort van huisdieren een prioriteit zijn.

Klik op de onderstaande video voor meer informatie!

Gelieve te ‘DELEN’ om dit verhaal door te geven aan een vriend of familielid