Disc Hondensport

De populaire hondensport van schijfhond vereist een mens en hond om als een team te werken. De hond vertrouwt op de mens voor nauwkeurige worpen van een vliegende schijf en de mens vertrouwt op de atletischheid van de hond om elke worp te vangen.

Maryland hondentrainer Gabby Scott neemt deel aan disc dog-evenementen. De eerste redenen waarom ze begon te trainen voor het evenement waren echter gewoon toeval. “Ik kwam vroeg aan voor een hondentrainingsles die ik acht jaar geleden met mijn Aussie-mix bijwoonde”, zegt Gabby. “De instructeur was tussen de lessen door trucjes aan het oefenen met een andere trainer. Het was zo gaaf om honden zo enthousiast aan het werk te zien. Ze waren blij dat ze gewoon een schijfje konden pakken.”

Beste honden voor schijfhond

Gabby zegt dat de meeste hondenliefhebbers in disc dog stappen omdat ze een hond hebben die apporteren wil spelen en actieve partners met hun mensen wil zijn. Haar Aussie-mix, Gus, gaf de voorkeur aan zwemmen en wandelen boven apporteren, dus zocht ze een tweede hond met de drive om mee te spelen en ze vond Taco, een Miniatuur Amerikaanse herder. “Ik vroeg om een puppy die geen angst had en altijd een speeltje in zijn mond had, en dat is wat ik kreeg,” zegt ze.

Taco’s ras is een van de meer populaire rassen die momenteel in de sport zijn. Zoals gebruikelijk is in de meeste hondensporten, leiden herdersrassen de roedel in populariteit, evenals gemengde rassen. Gabby zegt dat hondenrassen die je meestal ziet zijn:

U kunt echter ook het volgende vinden:

“Je hond hoeft niet geregistreerd te zijn bij een kennelclub om te spelen, ze hoeven alleen maar van frisbees te houden,” legt ze uit.

Training voor schijfhond

Je zou kunnen denken dat de belangrijkste factor voor een schijfhond het achtervolgen en vangen van de vliegende schijf is, maar Gabby benadrukt dat eigenaren zich echt moeten concentreren op betrokkenheid bij hun honden in deze sport. “De wetenschap van de hond dat het spel alleen leuk is als ze het met jou, hun eigenaar, spelen, overtreft de wens om de schijf te hebben,” zegt ze.

Het creëren van dit verlangen kan gemakkelijk zijn, volgens Gabby. Eerst en vooral raadt ze aan om speeltijd met de schijf een zeldzaamheid te maken. “Laat nooit schijven achter in de tuin of in huis”, zegt ze. “Houd schijven uit het zicht totdat het speeltijd is. Houd de speelsessies dan spannend en heel vrolijk, en houd ze extreem kort.”

Disc dog gaat over plezier hebben met je hond die zijn favoriete spel speelt. Leer basissignalen van het spel met behulp van een hondveilige zachte stof of plastic schijf ter grootte van een pup. Leer je pup het volgende te doen met de schijf:

Kort als in één tot drie minuten per keer. De eerste sessies kunnen oefenen met het trekken met één schijf, terwijl je veel ophef maakt over het plezier, dan overschakelt naar een andere schijf, enzovoort. Dit bouwt het verlangen op om te trekken en te spelen, terwijl het ook de signalen leert om het speelgoed te laten vallen en over te schakelen naar een ander. Oefen korte worpen als je begint en werk je vervolgens een weg naar moeilijkere manoeuvres en langere worpen. Zoals altijd, zorg ervoor dat je de juiste warming-up en cooldown routines oefent om de spieren en het lichaam van je hond in vorm te houden voor de achtervolging.

schijfGebruik geen dunne, plastic schijf voor schijfhond, omdat deze gemakkelijk kan verbrijzelen en uw hond mogelijk pijn kan doen. Gebruik in plaats daarvan een hondvriendelijke schijf zoals de Superhero 235 van Hero Disc USA, gemaakt van duurzaam, flexibel, lek- en bijtbestendig plastic. 16,99 dollar.

Uitrusting voor schijfhond

Je hebt geen fancy spullen nodig in schijfhond. In feite kan alles wat je nodig hebt in een kleine tas met trekkoord naar het plaatselijke park worden gedragen. Gabby benadrukt geen plastic schijven te gebruiken, omdat deze gemakkelijk kunnen verbrijzelen. In plaats daarvan beveelt ze hondveilige schijven aan zoals die van Hero Disc USA.

Hoe te concurreren in disc dog

De eenvoudigste manier om aan de slag te gaan met het concurreren in Disc Dog-evenementen is om een Toss and Fetch League bij jou in de buurt te vinden. In dit geval krijgen honden 60 seconden om zoveel mogelijk succesvolle vangsten te maken, waarbij bonuspunten worden toegekend voor vangsten in de lucht. De competities komen één keer per week gedurende vijf weken per “seizoen” bijeen en nemen het op tegen andere competities over de hele wereld.

De AKC biedt nu schijfhond aan terwijl hij samenwerkt met de UpDog Challenge. Dit evenement biedt een verscheidenheid aan uitdagingen en manieren om teams te creëren terwijl u prestatietitels verdient voor uw gemengde ras of AKC-geregistreerde hond.