Dierenarts deelt de 5 hondenrassen die hij nooit zou willen bezitten

De meeste mensen kiezen hun favoriete hondenrassen op basis van fysieke schattigheid en wenselijke persoonlijkheidskenmerken. Maar dierenartsen hebben een uniek perspectief. Hun werk biedt een blik uit de eerste hand op welke rassen de meeste gezondheidsproblemen hebben en een minder-dan-perfect temperament.

Ben Simpson-Vernon, een dierenarts in Chigwell, Engeland, deelt nuttige tips voor huisdieren zoals Ben de Dierenarts op TikTok. Hij verzamelde onlangs bijna zeven miljoen views en veel tegenstrijdige commentaren toen hij een video deelde met de titel: “5 hondenrassen die ik nooit zou bezitten als dierenarts”.

Het onderwerp “beste” en “slechtste” hondenrassen is erg subjectief. Je zou moeite hebben om twee hondenliefhebbers te vinden die het eens zijn over de top (of bodem) vijf. Wat de video van Dr. Simpson-Vernon des te controversiëler maakt, is dat hij enkele van ’s werelds meest populaire pups opneemt.

Hij begint de video met een disclaimer:

“Onthoud, het is uiteindelijk mijn mening. Je mag het er niet mee eens zijn.”

Maar kijkers zijn nog steeds opgewonden. Eens kijken of u het eens bent met de lijst van de hondendokter.

GERELATEERD: De 20 meest veeleisende hondenrassen

5. Chow Chow

Chow Chows zijn stevig, trouw en heerlijk pluizig, maar zoals Ben de Dierenarts opmerkt, kunnen ze heel wat zijn om mee om te gaan.

“Ik weet zeker dat er leuke tussen zitten,” zegt Dr Simpson-Vernon. “Maar ik vind dat ze vaak niet zo’n leuk temperament hebben, ze kunnen echt afstandelijk zijn, en ze zijn vaak erg agressief bij de dierenarts.”

Hij merkt op dat ze gevoelig zijn voor oogproblemen en hun brede gezicht maakt het moeilijk om een muilkorf aan te brengen voor een veilige omgang. De dokter wijst er ook op dat de “paarse tong van de Chow Chow zenuwslopend kan zijn.”

4. Cavalier King Charles Spaniel

De American Kennel Club beschrijft de Cavalier King Charles Spaniel als “aanhankelijk, zachtaardig en sierlijk”, met top cijfers voor hun liefde voor familie en gedrag rond kinderen en andere honden. Helaas zijn ze gevoelig voor een groot aantal gezondheidsproblemen, waaronder hart-en vaatziekten, oogaandoeningen, patella luxatie, heupdysplasie, oorontstekingen, en een neurologische aandoening genaamd syringomyelia.

Ben de Dierenarts erkent onmiddellijk dat Cavvies “de liefste honden” zijn, en hij zou er waarschijnlijk zelf een nemen als ze gezonder waren.

“Ze hebben veel problemen,” zegt hij. “Vrijwel allemaal krijgen ze dezelfde soort hartziekte, mitralisklepziekte genaamd, wat betekent dat ze hun laatste dagen voornamelijk sputterend en ademhalingsmoeilijkheden doorbrengen.”

3. Teckels

Teckels zijn schattig, energiek en houden ervan hun geliefde mensen te vermaken met hun speelse capriolen. Helaas, één fysieke eigenschap maakt het ras een no-go voor Dr Simpson-Vernon.

De dierenarts beschrijft “worsthonden” als enkele van zijn favoriete patiënten, maar één op de vier lijdt aan rugproblemen door hun ongewoon lange ruggengraat. Voor sommige teckels is het een simpele verstuiking. Voor anderen is het een hernia, verlamming, levenslange pijn, en zelfs een riskante (en dure) rugoperatie.

Er is “te veel kans op hartzeer,” zegt Ben de Dierenarts.

2. Shar Pei

De AKC stelt dat de ideale Shar Pei “een amalgaam van vreemde fysieke eigenschappen.” Deze omvatten “een brede ‘hippopotamus’ snuit; een blauw-zwarte tong; kleine, verzonken ogen met een fronsende uitdrukking; kleine driehoekige oren; overvloedige plooien van losse huid over het hoofd, nek en schouders; en een taps toelopende hoog aangezette staart – allemaal bedekt met een harde, zandpapieren vacht”.

Deze honden zijn zo rimpelig dat ze hun oogleden moeten laten plakken om te voorkomen dat de wimpers pijnlijk over het oppervlak van hun ogen schuren. Shar Peis zijn ook gevoelig voor huidproblemen en hebben “kleine, smalle” gehoorgangen die moeilijk schoon te maken en te behandelen zijn.

En deze pittige honden zijn in meer dan een opzicht een uitdaging voor dierenartsen:

“Ze proberen vaak de gezichten van al het personeel af te bijten,” merkt Dr. Simpson-Vernon op.

1. Mopshonden, Franse Bulldogs & Bulldogs

Dr. Ben speelt een beetje vals als het gaat om het nummer één ras dat hij nooit zou bezitten. In plaats van één bepaald ras, noemt hij “elk hondenras met een plat of brachycefalie”, zoals Bulldogs, Franse Bulldogs en Mopshonden.

“Ze zijn zo vatbaar voor zoveel problemen,” zegt Simpson-Vernon.

Hij noemt ruggengraat problemen, huidproblemen, oogproblemen, en het feit dat meer dan de helft van deze honden met een plat gezicht… C-secties nodig hebben om veilig te bevallen.

“De keizersnede is voor mij een ethische kwestie genoeg om er nooit een te willen hebben,” zegt Simpson-Vernon.

Om nog maar te zwijgen over hoe duur het kan zijn om een brachycefaal ras goed te verzorgen.

GERELATEERD: 5 gezondheidsproblemen specifiek voor brachycephale hondenrassen

@ben.the.dierenarts 5 hondenrassen die ik als dierenarts nooit zou willen/kunnen bezitten #dogsoftiktok #learnontiktok #veterinair #benthevet ♬ Wachten op hartzeer – BLVKSHP

Welke rassen raadt Ben de Dierenarts aan?

Op veler verzoek heeft Dr. Simpson-Vernon een vervolgvideo gemaakt van de top 5 rassen die hij aanbeveelt. houden van om te hebben. Bekijk het hier!

Uitgelichte afbeelding via Instagram