De beste sneeuwhondenrassen

Sleeën, skiën, sneeuwforten bouwen – de lijst met buitenactiviteiten bij koud weer bevat veel bezigheden waarvan u kunt genieten met uw vrienden en familie. Klaar om een hond toe te voegen aan het winterplezier? Zoek naar een hond gefokt met kenmerken die ideaal zijn voor tijd in de sneeuw. De volgende hondenrassen staan bekend om hun liefde voor koud weer; de American Kennel Club (AKC) merkt echter op dat alleen omdat een hond is gefokt om koude temperaturen te doorstaan, het niet veilig is om hem op koude dagen buiten te laten.

De naam “Malamute” komt van de Alaskan Inuit-stam Mahlemiut, die dit ras ontwikkelde als een Arctische sledehond. In feite is het ras het oudste en grootste sledehondenras, en vanwege zijn grotere omvang sleept de Alaskan Malamute zwaardere ladingen in de sneeuw in een langzamer tempo over lange afstanden.

Hoewel zachtaardig en kalm het grootste deel van de tijd, vertoont de Grote Pyreneeën de beschermende eigenschappen waarvoor hij is gefokt wanneer hij een bedreiging voelt. Deze hond, met zijn aanzienlijke kracht en dikke vacht, bewaakte oorspronkelijk schapen tegen wolven en andere roofdieren in de besneeuwde Pyreneeën tussen Frankrijk en Spanje.

Vanuit zijn verleden als waakhond en metgezel op Nederlandse kanaalschepen ontwikkelde de Keeshond een overvloedige vacht die bij uitstek geschikt was om hem warm te houden in sneeuw en ijskoude temperaturen. Het ras was – en is – zo geliefd in zijn thuisland dat hij nog steeds wordt gekenmerkt als een symbool van Nederlands patriottisme.

De grote, vriendelijke Newfoundlander werkte met Canadese vissers aan boord van hun boten en zijn natuurlijke zwemvaardigheden hielpen hem levensreddende waterreddingen te maken. Omdat hij is gefokt om in ijskoud water te werken, blijft de zware vacht van de Newfoundlander hem helpen warm te blijven in koud en besneeuwd weer.

Een oud ras dat zijn oorsprong vond in Scandinavië, de Noorse Elandhond was een metgezel, herder en jachthond voor Vikings.Today, de dikke vacht en het winterharde lichaam van het hondenras zorgen ervoor dat hij zich thuis voelt in sneeuw en kille temperaturen.

Wist je dat dit ras eigenlijk zijn naam ontleent aan een monnik genaamd Bernard? Vanaf ongeveer het jaar 1050 fokten Bernard van Menthon en de andere monniken die op een pas in de Zwitserse Alpen woonden de voorouders van deze hond om reizigers te lokaliseren die verloren waren gegaan in sneeuwstormen. De grote, krachtige Sint Bernard behoudt de dikke vacht die hem tot een ideale sneeuwweerhond maakt.

Dit ras is ontstaan in Noordoost-Azië. Bekend om zijn sledehondvaardigheden in de sneeuw en historische races over het bevroren terrein van Alaska, is de Siberische Husky biologisch geconditioneerd om te overleven in vriestemperaturen, deels vanwege zijn dikke vacht.

Een van de oorspronkelijke waakhonden, dit ras beschermde de geïsoleerde boerderijen van de Himalaya, zwierf door het pand en bewaakte de families. De vriestemperaturen van het Himalaya-gebergte hielpen de Tibetaanse Mastiff zijn enorme dubbele vacht te ontwikkelen, een van de kenmerken die de hond helpen de sneeuw en het koude weer te weerstaan.

De “Heilige Hond van Tibet” wordt al lang geassocieerd met boeddhistische kloosters, waar de hond diende als een beschermer en geliefde metgezel. De lange, dubbele vacht en grote platvoeten van het ras zijn bij uitstek geschikt voor besneeuwd terrein.

Woon je in een hete en benauwde zuidelijke staat zoals Florida? Dit zijn niet de beste hondenrassen voor jou. Vergis je aan de veilige kant door ze in de airconditioning te houden als het echt warm en benauwd is. Pas op voor symptomen van een hitteberoerte, vooral wanneer deze rassen puppy’s of senioren zijn of wanneer er een plotselinge temperatuurschommeling is waardoor de hond niet kan acclimatiseren.