De 7 meest ongewone gewoonten van Old English Sheepdogs

Old English Sheepdogs zijn een charismatisch en onderscheidend ras, bekend om hun ruige dubbele vacht en beminnelijke persoonlijkheid. Oorspronkelijk gefokt voor het hoeden en drijven van runderen en schapen, zijn ze speels, intelligent en hebben ze een vriendelijk karakter dat hen bij velen geliefd maakt. Naast hun bekende uiterlijk en minzame karakter, vertonen Old English Sheepdogs verschillende ongewone gewoonten die zowel intrigerend als vertederend zijn. Deze gewoonten komen vaak voort uit hun herderserfgoed, hun omgeving en hun unieke fysieke eigenschappen. Dit artikel gaat dieper in op zeven eigenaardige gewoonten van Old English Sheepdogs en geeft inzicht in waarom deze honden dergelijk onderscheidend gedrag kunnen vertonen en hoe deze acties hun raskenmerken en historische achtergrond weerspiegelen.

1. “Herdershond Shuffle”

De “Sheepdog Shuffle” is een kenmerkende beweging die vaak wordt waargenomen bij Old English Sheepdogs. Dit omvat een lichte, huppelende sprong die verschijnt wanneer ze bijzonder opgewonden of speels zijn. Deze gewoonte komt waarschijnlijk voort uit hun behoefte om snel van richting te veranderen tijdens het hoeden van vee, een vaardigheid die essentieel is voor het beheren van onhandelbare schapen. De shuffle is niet alleen praktisch, maar draagt ook bij aan hun charmante karakter en demonstreert hun levendige geest en tomeloze energie.

2. Duwen met de neus

Old English Sheepdogs hebben de eigenaardige gewoonte om mensen en objecten met hun neus aan te stoten. Dit gedrag kan worden toegeschreven aan hun herdersinstincten, waarbij zachte duwtjes werden gebruikt om vee te leiden. Thuis dienen deze duwtjes vaak als een manier om aandacht te vragen of hun behoeften kenbaar te maken, zoals willen spelen of naar buiten gaan. Het is een zachte herinnering aan hun aanwezigheid en een verzoek om interactie, die hun sociale en attente karakter laat zien.

3. “Zingen” of vocaliseren

Deze honden staan bekend om hun kenmerkende ‘zingen’, een vorm van vocaliseren die gepaard gaat met een reeks gehuil, gejank en melodieus geblaf. Deze ongewone gewoonte kan dienen als een uitdrukking van hun gemoedstoestand of een communicatiemethode binnen de roedel, zowel met mensen als met andere honden. Old English Sheepdogs gebruiken deze geluiden om alles over te brengen, van opwinding en geluk tot vrees en ontevredenheid, en weerspiegelen hun communicatieve en expressieve aard.

4. Mensen hoeden

Zelfs als er geen schapen zijn, behouden Old English Sheepdogs vaak hun herdersinstinct, wat zich kan manifesteren in het voorzichtig hoeden van hun menselijke familieleden, vooral kinderen. Ze kunnen rondcirkelen of zachtjes duwen met hun lichaam om mensen te begeleiden naar waar ze denken dat ze heen moeten. Dit gedrag is een directe link met hun pastorale oorsprong en toont hun beschermende en leidende instincten ten opzichte van hun familieleden.

5. Hun eigen paden creëren

Deze honden staan bekend om hun ongewone gewoonte om paden in hun leefomgeving te creëren, waarbij ze vaak langs dezelfde routes rond de tuin of het huis lopen. Dit gedrag komt waarschijnlijk voort uit hun dagen in open velden, waar het creëren en volgen van paden zou helpen bij het patrouilleren en beheren van de kuddes. Het is een teken van hun methodische aard en een troost in routine, waardoor ze zich in controle en veilig voelen in hun omgeving.

6. Verzamelen en hamsteren

Old English Sheepdogs hebben de eigenzinnige gewoonte om spullen uit het hele huis te verzamelen, die ze vaak in hun slaapgedeelte of een andere favoriete plek opbergen. Dit kan speelgoed, sokken en af en toe voorwerpen zoals afstandsbedieningen zijn. Men denkt dat dit gedrag voortkomt uit hun instinct om middelen te verzamelen en te beschermen, een nuttige eigenschap in hun herdersdagen, die hun verzorgende en bezitterige eigenschappen weerspiegelt.

7. Liggen op koude oppervlakken

Ondanks hun dikke vacht geven Old English Sheepdogs er vaak de voorkeur aan om op koude oppervlakken te liggen, zoals tegelvloeren of in de buurt van tochtige deuren. Deze voorkeur helpt hen hun lichaamstemperatuur te reguleren, vooral tijdens de warmere maanden of na lichamelijke activiteit. Het is een ongebruikelijke gewoonte voor een hond met zo’n dichte vacht, maar het illustreert hun praktische benadering van comfort.

Old English Sheepdogs zijn niet alleen lieve en pluizige metgezellen; Het zijn ook rassen met diepgeworteld gedrag dat hun herderserfgoed weerspiegelt. Deze ongewone gewoonten geven een glimp van hun historische rol en dragen bij aan hun innemende persoonlijkheid. Het begrijpen van deze eigenschappen helpt bij het bieden van de juiste zorg en stimulatie, zodat deze intelligente en speelse honden een gelukkig en vervuld leven leiden. Of ze nu een duwtje in de rug geven om aandacht of paden in de achtertuin creëren, elke gewoonte is een bewijs van hun unieke aard en aanpassingsvermogen.