De 7 meest ongewone gewoonten van bassethonden

Basset Hounds, met hun kenmerkende lange oren, hangende ogen en korte poten, zijn een van de gemakkelijkst herkenbare hondenrassen. Oorspronkelijk gefokt in Frankrijk voor de jacht, met name met behulp van hun krachtige reukvermogen om klein wild op te sporen, zijn ze nu geliefde metgezellen die bekend staan om hun zachte en relaxte houding. Ondanks hun ietwat komische uiterlijk hebben Basset Hounds een nobele houding en een ongeëvenaarde olfactorische bekwaamheid. Naast hun jachtvaardigheden vertonen deze honden een reeks eigenzinnige gedragingen die zowel charmant als verwarrend kunnen zijn voor hun baasjes. Deze gewoonten komen vaak voort uit hun geurgedreven aard en hun historische rol als spoorzoekers en jagers. Dit artikel gaat dieper in op zeven van de meest ongewone gewoonten van Basset Hounds, onderzoekt de oorsprong en implicaties van elk gedrag en geeft inzicht in hoe eigenaren deze onderscheidende eigenschappen effectief kunnen beheren.

Beste hondenvoer voor bassethonden

1. Overmatig huilen en blaffen

Basset Hounds staan bekend om hun diepe, melodieuze gehuil en geblaf, een gedrag dat vooral uitgesproken is wanneer ze een interessante geur oppikken of wanneer ze hun baasjes willen waarschuwen voor iets belangrijks. Deze vocalisatie is een overblijfsel van hun dagen als jachthonden, waar gehuil hielp om hun locatie op afstand aan jagers door te geven. Hoewel dit vertederend is, kan dit problematisch zijn in stedelijke omgevingen of appartementsomgevingen waar lawaai een probleem is. Training om vocalisatie te beheersen, commando’s als ‘stil’ te gebruiken en ervoor te zorgen dat ze voldoende fysieke en mentale stimulatie krijgen, kan overmatig huilen helpen verminderen.

2. Aanhoudend snuiven

Door hun fokkerij als geurhonden hebben Basset Hounds een ingesleten gewoonte om hun neus te volgen, wat vaak leidt tot aanhoudend snuffelen wanneer ze buiten zijn. Dit kan wandelingen uitdagend maken, omdat ze koppig geuren kunnen volgen in plaats van de geplande route te volgen. Om dit gedrag te beheersen, is het belangrijk om tijd vrij te maken voor snuffelen tijdens wandelingen als een vorm van mentale oefening, maar leer ze ook commando’s als “laat het” of “laten we gaan” om ze in beweging te houden.

3. “Tegen surfen”

Ondanks hun kleine gestalte zijn Basset Hounds verrassend bedreven in “counter surfing” – reiken naar toonbanken op zoek naar voedsel. Dit gedrag wordt gedreven door hun sterke voedselmotivatie en kan behoorlijk problematisch zijn, vooral wanneer het leidt tot de consumptie van mogelijk schadelijk voedsel. Door toonbanken uit de buurt van voedsel te houden en afschrikmiddelen zoals dubbelzijdig plakband te gebruiken, kan dit gedrag worden ontmoedigd. Bovendien zal consistente training om grenzen te gehoorzamen en het verstrekken van voldoende maaltijden en lekkernijen hun voedselzoekgedrag onder controle houden.

4. Kwijlen

Basset Hounds zijn berucht om hun kwijlen, vooral na het drinken van water of wanneer ze heerlijk eten ruiken. Hun losse, vlezige lippen dragen bij aan dit kwijlen, dat, hoewel natuurlijk, een beetje rommelig kan zijn voor eigenaren. Handdoeken bij de hand houden om hun mond af te vegen en een schone eethoek te onderhouden, kan helpen om deze kwijlende houding te beheersen. Regelmatige controles en reiniging rond hun mond kunnen ook huidirritaties of infecties veroorzaakt door overmatig vocht voorkomen.

5. Sociale slaapgewoonten

Basset Hounds vertonen vaak sociale slaapgewoonten en slapen het liefst in de buurt van hun baasjes of andere huisdieren. Dit gedrag komt waarschijnlijk voort uit hun roedeljachterfgoed, waarbij dicht bij de roedel blijven cruciaal was voor veiligheid en warmte. Het bieden van een comfortabel bed in de buurt van waar gezinsleden ontspannen, kan aan deze behoefte aan nabijheid voldoen. Deze gewoonte onderstreept hun sociale aard en behoefte aan gezelschap.

6. Koppigheid

Basset Hounds staan bekend om hun koppige inslag en kunnen soms een uitdaging zijn om te trainen, vooral als ze niet goed gemotiveerd zijn. Deze eigenschap was nuttig in jachtscenario’s, waar ze volhardend moesten zijn. Geduld, consistentie en het vinden van de juiste motivatoren, zoals traktaties of favoriete speeltjes, zijn de sleutel tot succesvolle trainingssessies met een Basset Hound. Positieve bekrachtigingstechnieken kunnen samenwerking aanmoedigen en helpen hun soms koppige gedrag te overwinnen.

7. Graven

Basset Hounds kunnen ook graven, een gedrag dat kan worden herleid tot hun behoefte om geursporen op te graven tijdens het jagen. Dit kan leiden tot verwoeste tuinen of rommelige gazons. Om dit tegen te gaan, kan het bieden van een aangewezen graafplek in de tuin hen in staat stellen zich over te geven aan dit gedrag zonder andere gebieden te beschadigen. Betrokkenheid bij andere vormen van lichaamsbeweging kan ook helpen om hun impuls om te graven te verminderen.

Basset Hounds zijn een heerlijk ras met een combinatie van vertederende eigenaardigheden en uitdagend gedrag dat hun geurgedreven aard en jachtachtergrond weerspiegelt. EnHet begrijpen en goed beheren van deze gewoonten door middel van training, omgevingsbeheer en regelmatige lichaamsbeweging kan ervoor zorgen dat Basset Hounds zich goed gedragen en geïntegreerde gezinsleden zijn. Hun onderscheidende gedrag vereist geduld en begrip, maar maakt hen tot uniek geliefde metgezellen.