Cold Stone Creamery onder vuur voor het weigeren van service aan een vrouw met een hulphond


Meer dan 80 miljoen Amerikanen worden geholpen door hulpdieren. De hulp die deze getrainde dieren bieden maakt een enorm verschil in het leven van mensen met een handicap. In veel gevallen stellen deze onverschrokken metgezellen hun eigenaars in staat een actieve, plezierige levensstijl te leiden, ondanks hun persoonlijke handicaps.

Volgens de Amerikanen met Handicaps Wet, hebben hulpdieren alle recht en toestemming om dezelfde fysieke ruimte te bezetten als hun eigenaars. Dit betekent dat, zolang zij dienstbaar zijn, dienstdieren zijn toegestaan in bars, restaurants, hotels, en meer.

Elke bedrijfseigenaar of werknemer die weigert een hulpdier in zijn gebouw toe te laten, overtreedt deze wet en kan met juridische problemen te maken krijgen. Echter, ondanks de duidelijke voorschriften van de ADA, weigeren veel bedrijven dagelijks hulpdieren. Er is een voortdurende oorlog voor de rechten van Amerikanen met een handicap.

Een vrouw uit Jacksonville is haar eigen reis voor gerechtigheid begonnen na een verrassende reeks gebeurtenissen. Tijdens een bezoek aan een Cold Stone Creamery in Jacksonville, Florida, was Porsha Kennon geschokt en verbijsterd over de behandeling van haar geleidehond door het personeel.

Het paar werd begroet met vijandigheid en verheven stemmen. Vervolgens werd hen schaamteloos de toegang tot de winkel geweigerd. Volgens Kennon is dit soort agressieve mishandeling een regelrechte schending van haar rechten als gehandicapte.

Dit is niet het eerste conflict dat Kennon heeft meegemaakt met de wereldberoemde creamery, ondanks hun beweringen van inclusiviteit:

“Cold Stone Creamery streeft er altijd naar om de beste klantervaring te bieden aan iedereen die de winkels van ons merk bezoekt. Het bieden van een professionele en veilige omgeving aan alle klanten en medewerkers is een topprioriteit,” aldus een vertegenwoordiger van de ijsketen. “De onwrikbare inzet van ons merk voor de gemeenschappen die we bedienen, helpt Cold Stone Creamery de ultieme ijservaring te maken voor iedereen.”

Volgens de Wet Amerikanen met Handicaps mogen restaurant- en winkeleigenaren eigenaren van hulpdieren slechts twee specifieke vragen stellen:

1) Is dit dier een getraind hulpdier?

2) Voor welke dienst is uw dier opgeleid?

Als bedrijfseigenaren het wagen om naar verdere details te vragen, lopen zij het risico om zichzelf bloot te stellen aan een rechtszaak wegens het negeren van federale richtlijnen:

“Je kunt mensen niet eens vragen wat hun handicap is, waar hun dier is gecertificeerd, omdat het je blootstelt aan een rechtszaak,” zegt advocaat John Phillips.

Kennon legt uit dat de vijandige behandeling die ze kreeg in dit etablissement haar overviel, waardoor ze zich weerloos voelde:

“Bij ons eerste bezoek werd er tegen ons geschreeuwd, en ik was zo teruggenomen,” zei Kennon. “Ik kwam niet echt voor mezelf op.”

De strijd om de rechten van mensen met hulpdieren te beschermen gaat door. Eerder dit jaar, had een Londense man een gelijkaardig incident toen toen hij probeerde zijn hulpdier mee te nemen in een plaatselijke kruidenierswinkel. Gelukkig hebben beide eigenaars sindsdien hun ontmaskering gebruikt om te vechten voor de rechten van anderen in hun gemeenschap.

Kennon hoopt dat de nationale aandacht die haar situatie heeft gekregen mensen zal aanmoedigen, vooral degenen met een handicap, om voor zichzelf op te komen:

“Als je verlegen bent, begrijp ik dat, maar weet dat je het recht hebt om te bestaan en ruimte in te nemen,” zei Kennon.