Brandweer adopteerde en redde puppy die leed in hete auto en promoveert hem tot de officiële ‘ondersteuningshond’ van het station

In een hartverwarmende reddingsoperatie redde de brandweer van East Haven in Connecticut op 27 juli een puppy die vastzat in een hete auto. Het incident dient als een cruciale herinnering aan de gevaren van het onbeheerd achterlaten van huisdieren in voertuigen tijdens de zomermaanden.

Afbeelding / Story Source Credit: ABC News 7 Connecticut en Connecticut Fire Dept (GEWELDIGE baan, held Brandweerlieden en ABC News 7 voor het vastleggen van dit verhaal)

Dinsdag kreeg de brandweer van East Haven een oproep over een puppy in nood, opgesloten in een auto op een parkeerplaats. De temperatuur buiten was een broeierige 90 graden Fahrenheit en de situatie in de auto was nog gevaarlijker voor de jonge hond.

Bij aankomst hebben de brandweerlieden de situatie snel ingeschat en besloten de autoruit te breken om de pup te redden. De hele operatie werd vastgelegd op video en gedeeld op de Facebook-pagina van de East Haven Fire Department. Op de video is te zien hoe de brandweerlieden voorzichtig het raam breken en de bange puppy uit de hete auto halen.

De puppy, een kleine zwart-witte hond, was zichtbaar geschokt en hijgde hevig toen de brandweerlieden hem in veiligheid brachten. De brandweer van East Haven voorzag de puppy van water en troostte hem totdat de eigenaar ter plaatse kwam.

De eigenaar, die naar verluidt in een nabijgelegen winkel was, kreeg een proces-verbaal voor het onbeheerd achterlaten van de hond in het voertuig. Volgens de staatswet van Connecticut is het illegaal om een dier in een voertuig achter te laten onder omstandigheden die zijn gezondheid of welzijn in gevaar kunnen brengen, zoals extreme hitte of kou.

Dit incident benadrukt het belang om huisdieren nooit onbeheerd achter te laten in auto’s, vooral tijdens de hete zomermaanden. Volgens de American Veterinary Medical Association (AVMA) kan de temperatuur in een geparkeerde auto binnen enkele minuten tot gevaarlijke niveaus stijgen, zelfs met de ramen opengebroken. Op een dag van 90 graden kan de temperatuur in een auto binnen slechts 10 minuten 109 graden Fahrenheit bereiken.

Huisdieren, vooral honden, zijn bijzonder kwetsbaar voor een zonnesteek en andere hittegerelateerde ziekten. Tekenen van een zonnesteek bij honden zijn overmatig hijgen, kwijlen, braken, diarree en lethargie. Als u vermoedt dat uw huisdier lijdt aan een zonnesteek, is het cruciaal om onmiddellijk actie te ondernemen door ze naar een koelere omgeving te verplaatsen, water te geven en contact op te nemen met een dierenarts.

Om dergelijke incidenten te voorkomen, raadt de AVMA aan om huisdieren nooit in geparkeerde auto’s achter te laten, zelfs niet voor een korte periode. Als u een dier in nood in een voertuig ziet, bel dan uw lokale dierencontrolebureau, politie of brandweer voor hulp.

De snelle reactie van de East Haven Fire Department en de succesvolle redding van de puppy dienen als een herinnering aan de gevaren van het achterlaten van huisdieren in hete auto’s en het belang van waakzaamheid van de gemeenschap bij het beschermen van onze harige vrienden.

Alle brandweerlieden hielden een wedstrijd voor het benoemen van deze prachtige pup en de bewoners kozen allemaal de naam Riggs, een veel voorkomende naam voor een brandweerwagen. Mr. Riggs zal nu de officiële hulphond zijn om liefde en vreugde te bieden aan al deze heldhaftige brandweerlieden die hun gemeenschap dienen. Geweldig gedaan, iedereen! We houden absoluut van happy endings.

Gelieve te ‘DELEN’ om dit verhaal door te geven aan een vriend of familielid

Klik hieronder op ‘DELEN’ om het door te geven aan een vriend of familielid!