Bernedoodle hond (karakter, voeding, verzorging)

• Natuur: Slim, speels, liefhebbend
  • Maat: Medium
  • Hoogte: 30-70 cm
  • Gewicht: 5-40 kg
  • Levensverwachting: 9-12 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Zwart, Wit, Bruin

Als je niet kunt kiezen tussen een Berner Sennenhond en een Poedel, dan is de Bernedoodle het ras voor jou – omdat het een mix van beide is. De pluizige hybride hond, ook bekend als de Berner Sennenpoep, is een goedmoedige metgezel en is ook geschikt voor mensen met een allergie.
Bernedoodle

Karakter en kenmerken

Als gevolg van de kruising van de twee rassen, kan de Bernedoodle zowel de exacte mix van de Berner Sennenhond en de Poedel zijn, als ook visueel overhellen naar één van de twee rassen. Bovendien varieert de grootte sterk per kruisingsras. In totaal kunnen drie verschillende types worden onderscheiden naar gelang van grootte en gewicht:

Ten eerste is er de Standaard Bernedoodle, het resultaat van een kruising van een Berner Sennenhond met een Standaard Poedel. Hij heeft een schouderhoogte tussen 58 en 70 centimeter en een gewicht tussen 30 en 40 kilogram.

Anderzijds is de Mini Bernedoodle gefokt uit de paring van een Berner Sennenhond met een Dwergpoedel. Deze bereiken een schouderhoogte van 45 tot 55 centimeter en een gewicht tussen 11 en 22 kilogram.

Tenslotte is er de kleinste versie, gefokt door kruising van een Mini Bernedoodle met een Toy Poodle. Dit ras bereikt een schouderhoogte van 30 tot 43 centimeter en een gewicht tussen 5 en 10 kilogram.

De vacht van de Bernedoodle is pluizig zacht zoals die van de Poedel en heeft de typische kleuren van de Berner Sennenhond. Dit resulteert in interessante kleurencombinaties van de tinten zwart, wit en bruin. De vacht is golvend en verhaart nauwelijks. Allergiepatiënten moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van een hond met zeer golvend haar, omdat deze Bernedoodles minder haar verliezen.

Het temperament van de Bernedoodle combineert zowel het slimme, speelse karakter van de Poedel als het luie, liefdevolle karakter van de Berner Sennenhond. Dit maakt hem tot een intelligente, goedmoedige gezinshond die graag tijd met u doorbrengt in de frisse lucht.

Het juiste dieet

De hoeveelheid voer voor de Bernedoodle varieert naar gelang de gewichtsklasse. Het juiste hondenvoer vindt u in speciaalzaken. Het is belangrijk te onthouden dat Bernedoodles verschillende voedingen nodig hebben, afhankelijk van hun leeftijd en levensfase. Puppy’s en jonge honden tot 12 maanden hebben een speciale voedingsmix nodig.

Daarna kunt u uw Bernedoodle volwassen voer geven tot de leeftijd van 8 jaar. Zodra uw viervoeter een hogere leeftijd bereikt, moet u er rekening mee houden dat hij nu minder energie verbruikt en dus minder ijzer en eiwitten nodig heeft. Schakel daarom vanaf deze leeftijd over op seniorenvoeding, zodat uw hond niet te zwaar wordt en zijn botten en gewrichten worden beschermd.

Het is ook belangrijk om hondenvoer van hoge kwaliteit te kopen met een hoog vleesgehalte en om droog- en natvoer af te wisselen. Uw Bernedoodle zal ook baat hebben bij vers vlees.

Bernedoodle verzorging

Regelmatige vachtverzorging is zeer belangrijk voor de Bernedoodle, omdat de vacht dan blijft groeien en niet uitvalt. Als u de vacht wilt laten groeien, moet u de vacht om de paar dagen borstelen om klitten te voorkomen. Anders moet de vacht om de acht tot twaalf weken worden geschoren. Laat een professional u tonen hoe u uw Bernedoodle moet knippen of neem hem mee naar een trimsalon. U moet ook speciale aandacht besteden aan het trimmen en schoonmaken van de oren, want dit ras is vatbaar voor oorontstekingen.

Geschikte accessoires

Om goed uitgerust te zijn voor uw Bernedoodle, moet u van meet af aan een hondenborstel, een currykam en een kam aanschaffen. In combinatie met een handdoek bent u perfect voorbereid om uw viervoeter direct na de wandeling schoon te maken.

Als je je Bernedoodle een bad moet geven nadat hij zich in de modder heeft gewoeld, gebruik dan een speciale hondenshampoo. Bernedoodles zijn speelse, slimme dieren. Zorg er daarom voor dat uw trouwe metgezel zich buiten mag uitleven en wordt uitgedaagd.

U moet er ook voor zorgen dat uw huis groot genoeg is, vooral voor grotere Bernedoodles. Idealiter zou je ook een tuin moeten hebben. Zorg ervoor dat uw trouwe viervoeter niet te veel trappen hoeft te beklimmen en dat hij of zij u alleen vergezelt bij het fietsen vanaf de leeftijd van 1,5 jaar, aangezien dit de gewrichten en botten zwaar belast.

Oorsprong & Geschiedenis

Het oorsprongsverhaal van de meeste designerhonden is moeilijk te achterhalen. Hybride honden bestaan al vele jaren, dus de eerste kruising tussen een Berner Sennenhond en een Poedel zou al heel lang geleden kunnen zijn. Het is echter mogelijk precies vast te stellen wanneer deze paring een product van opzettelijk fokken is geworden: Sherry Rupke van SwissRidge Kennels wordt nu beschouwd als de eerste vrouwelijke fokker. In 2003 kreeg ze haar eerste nestje Bernedoodles en sindsdien heeft ze met veel succes een fokprogramma rond dit hybride ras opgezet. Het fokken van Bernedoodles is tot op de dag van vandaag wereldwijd gevestigd en is behoorlijk winstgevend. Bij de fokker betaal je tussen 500 € en 1000 € voor je toekomstige kameraad.