Anatolische herdershond ras informatie

Anatolische herders staan bekend als een gezond ras, maar net als andere hondenrassen hebben ook zij bepaalde gezondheidscomplicaties die zich kunnen voordoen.

Het is niet nodig dat alle Anatolische herders een van deze of al deze aandoeningen hebben, maar als u overweegt een Anatoliër te kopen of als u er een heeft, is het goed om de gezondheid van het ras in detail te weten.

Heupdysplasie

Het is een gezondheidsstoornis waarvan bekend is dat het een erfelijk probleem is. Het is een probleem waarbij het dijbeen van de hond niet goed in het heupgewricht past.

Honden met dit probleem lijden pijn of bepaalde honden kunnen ook kreupel worden in een of beide achterpoten. Sommige honden vertonen geen tekenen van een dergelijke aandoening, maar hetzelfde kan worden gediagnosticeerd door röntgenonderzoek.

Dergelijke honden hebben echter de neiging om in de toekomst artritis te ontwikkelen als het oud wordt. Honden met dergelijke aandoeningen mogen niet worden gefokt.

Elleboogdysplasie

Net als heupdysplasie is ook dit een degeneratieve ziekte. Dit zou worden veroorzaakt door abnormale groei en gebrek aan ontwikkeling, wat resulteert in een misvormd en zwak gewricht.

De ernst van de ziekte varieert van hond tot hond. Weinig honden ontwikkelen artritis en sommigen van hen worden kreupel.

Behandeling voor deze aandoening varieert van chirurgie, gewichtsbeheersing, medisch management en ontstekingsremmende doses.

Demodectische Schurft

Demodectic Mange wordt ook wel demodicose genoemd. Deze kwaal wordt meestal veroorzaakt door de Demodex-mijt. De mijt kan worden overgedragen op andere pups of zelfs mensen.

Meestal wordt deze mijt doorgegeven van de moeder op zijn pups en dit gebeurt meestal binnen een paar dagen na de geboorte. De Demodex-mijt wordt meestal aangetroffen in haarzakjes en veroorzaakt over het algemeen geen problemen.

Als uw hond lijdt aan een zwak immuunsysteem, bestaat de kans dat de hond wordt beïnvloed door demodectische schurft.

De gebruikelijke symptomen van deze aandoening zijn een bleke huid met haaruitval en een rode, schilferige huid met haaruitval in het hoofd, de nek en de voorbenen.

Het wordt over het algemeen beschouwd als een puppyziekte en het wordt vanzelf genezen. Het beïnvloedt het hele lichaam en wordt vooral gezien bij oudere puppy’s en jongvolwassen honden.

Hypothyreoïdie

Het is een ziekte veroorzaakt door de schildklier. Het wordt beschouwd als de belangrijkste reden voor problemen zoals epilepsie, alopecia (haaruitval), obesitas, lethargie pyodermie, hyperpigmentatie en andere huidgerelateerde problemen. Het wordt genezen met de juiste medicatie en dieet.

Entropion

Entropion is de aandoening waarbij de oogleden naar binnen draaien, wat meestal beide ogen beïnvloedt. Het geeft irritatie en eindigt ook met een aantasting van het gezichtsvermogen.

Het gebeurt meestal voordat de hond een jaar oud is, maar de behandeling voor deze aandoening moet worden uitgevoerd totdat de honden volwassen worden.

De belangrijkste behandeling voor dit probleem is meerdere operaties die gedurende een bepaalde periode worden uitgevoerd om de hond te beschermen tegen ectropion waarbij de oogleden uit het ooglid beginnen te rollen.