Als uw hond het “boemerang” commando niet kent, loopt zijn leven gevaar. Leer het in 10 minuten.

Gisteren heb ik een grote fout gemaakt. En het had me het leven van mijn hond kunnen kosten.

We lieten het tapijt in ons huis vervangen en arbeiders liepen de hele dag in en uit. Mijn hond wordt normaal gesproken nauwlettend in de gaten gehouden door mijn vrouw en mij, vooral met vreemden in huis. Echter, met de gekte van de kinderen die thuiskwamen van school en arbeiders die in en uit liepen, verloren we onze pup voor een korte tijd uit het oog.

Toen realiseerden we ons dat de voordeur open was gelaten door een van de tapijtinstallateurs. Onze hond was vermist en we vreesden het ergste.

Na het doorzoeken van de voortuin zag ik haar aan het einde van onze lange oprijlaan, pal naast de straat. Ik riep haar naam en trok haar aandacht. Ik riep “Kom!”

Geen reactie. Ze was te veel afgeleid door buren, auto’s en andere honden die in de buurt werden uitgelaten.

Ik riep weer “Kom”, dit keer steviger. Nog steeds geen reactie. Niet goed.

Gelukkig had ik me voorbereid op dit moment. Er zat een aas in mijn mouw waarvan ik altijd hoopte dat die in deze situatie zou werken. Ik riep haar naam weer en riep stevig het woord “Boemerang.” Dat trok meteen haar aandacht.

Ze schoot in volle sprint op me af, en terug het huis in. Crises afgewend! Het noodoproepwoord werkte.

De “boemerang” -techniek: hoe dit noodherinneringswoord het leven van uw hond kan redden

De Boomerang-techniek is een trainingsmethode die, mits correct uitgevoerd, ertoe kan leiden dat uw hond op commando betrouwbaar naar u terugkeert. Het specifieke woord dat je gebruikt is niet belangrijk. Het kan ‘boemerang’ zijn, of een ander woord dat je kiest. (idealiter eentje die je niet vaak gebruikt in alledaagse gesprekken)

Deze techniek omvat het creëren van een uiterst positieve associatie met het woord ‘boemerang’, dat zal fungeren als cue voor de noodoproep. Door dit commando consequent te versterken, kun je het gebruiken in dringende situaties, zoals wanneer je hond op het punt staat een drukke straat in te rennen of een gevaarlijk dier te benaderen.

Hoe u uw hond in 10 minuten een noodherinneringswoord kunt leren

Elke hond zou een noodherinneringswoord moeten kennen. Ja, in een ideale wereld zou je hond altijd reageren op het woord ‘kom’. Honden kunnen echter afgeleid raken en noodsituaties kunnen een woord vereisen dat extreem positieve associaties heeft.

Hier leest u hoe u snel en eenvoudig noodoproepen kunt trainen:

Stap 1: Kies de juiste omgeving

Selecteer een rustige, afleidingsvrije omgeving voor de eerste trainingssessies. Hierdoor kan uw hond zich alleen op uw commando’s concentreren, waardoor het voor hem gemakkelijker wordt om het gewenste gedrag te leren. Naarmate uw hond vaardiger wordt, introduceert u geleidelijk afleidingen en meer uitdagende omgevingen om scenario’s uit de echte wereld te simuleren.

Stap 2: Stel de cue vast

Om te beginnen met het onderwijzen van de Boemerang-techniek, kiest u een uniek woord of een unieke zin die u uitsluitend zult gebruiken voor het noodoproepcommando. Voor de doeleinden van dit artikel gebruiken we het woord ‘boemerang’. Zorg ervoor dat het woord niet in een andere context wordt gebruikt, zodat uw hond het commando niet verwart met andere signalen of commando’s.

Stap 3: Bouwen Uiterst Positieve associaties

Nu je je keu hebt gekozen, moet je er een uiterst positieve associatie mee opbouwen. Begin met het zeggen van “boemerang” op een vrolijke en opgewonden toon en beloon je hond dan onmiddellijk met niet één, maar meerdere hoogwaardige traktaties.

Gebruik geen brokjes en gebruik niet de dagelijkse lekkernijen van je hond. Gebruik iets speciaals! Stukjes kipfilet of biefstuk. Voor welke traktatie je hond ook gek wordt!

En geef er niet zomaar een, maar geef de traktatie meerdere keren in een klein stukje.

Herhaal dit proces meerdere keren en versterk de positieve associatie tussen de cue en de beloning.

Stap 4: Oefen de recall

Zodra je hond het verband heeft gelegd tussen de keu en de beloning, begin je met het oefenen van de daadwerkelijke herinnering. Begin met je hond aan de lijn of lange lijn te hebben. Laat ze een paar meter van je vandaan bewegen en zeg dan “boemerang” op dezelfde opgewonden toon als voorheen. Zodra ze zich omdraaien om naar je te kijken, prijs en beloon ze dan. Vergroot geleidelijk de afstand tussen u en uw hond en beloon altijd zijn terugkeer naar u.

Stap 5: Introduceer afleidingen

Naarmate uw hond zich meer op zijn gemak voelt met de Boomerang-techniek, begint u afleidingen in de trainingsomgeving te introduceren. Dit kunnen andere mensen, honden of geluiden zijn. Vergeet niet om een hoog niveau van enthousiasme te behouden bij het geven van de “boemerang” commando, en blijf je hond belonen voor zijn succesvolle terugkeer.

Stap 6: Bewijs de opdracht

Oefen ten slotte de Boemerang-techniek in verschillende omgevingen en situaties. Dit zal helpen om het commando te “bewijzen”, zodat uw hond er betrouwbaar op zal reageren, ongeacht de omstandigheden. Houd er rekening mee dat consistentie de sleutel is; Beloon uw hond altijd voor zijn succesvolle terugkeer en wees geduldig terwijl hij zijn herinneringsvaardigheden blijft leren en verfijnen.

De Boomerang techniek is een effectieve methode om je hond het noodoproepcommando aan te leren. Door een sterke, positieve associatie met de keu tot stand te brengen en consequent het commando in verschillende omgevingen en situaties te oefenen, bent u goed op weg om een hond te hebben die snel en betrouwbaar naar uw zijde kan terugkeren wanneer dat nodig is. Vergeet niet dat de sleutel tot succes bij elke hondentraining geduld, consistentie en een oprechte liefde voor je harige vriend is.