7 feiten over pekinees die je waarschijnlijk niet wist

De Pekinees, met hun kenmerkende leeuwachtige uiterlijk en koninklijke houding, is een ras doordrenkt met eeuwen geschiedenis en traditie. Hoewel hun unieke uiterlijk herkenbaar is, zijn er veel minder bekende feiten over deze kleine honden uit China die hen zeker zullen fascineren. Laten we ons verdiepen in zeven verrassende feiten over de Pekinees die je misschien niet wist.

1. Een oude keizerlijke erfenis

Pekinees honden hebben een geschiedenis die meer dan 2000 jaar teruggaat, met oorsprong verbonden met de keizerlijke hoven van China. Ze werden beschouwd als heilige honden en symbolen van de boeddhistische legende van de leeuw die verliefd werd op een marmoset. Alleen royalty’s konden ze bezitten en ze werden vaak als kostbare geschenken aan diplomaten en buitenlandse gezanten gegeven.

1. Redding uit het Brandende Zomerpaleis

Tijdens de Tweede Opiumoorlog in 1860 vielen Britse en Franse troepen Peking binnen. Terwijl ze plunderden en het Zomerpaleis in brand staken, werden vijf Pekinese honden ontdekt en gered. Deze honden werden later naar Engeland gebracht en één werd geschonken aan koningin Victoria, wat het begin van de westerse erfenis van het ras markeerde.

1. “Mouw” Pekinees

Aan het oude Chinese hof bestonden er “mouw” Pekinezen, de kleinste leden van het ras. Deze honden werden gefokt om te passen in de volumineuze mouwen van de Chinese gewaden gedragen door de adel, die fungeerden als levende handwarmers en geheime beschermers tegen dieven.

1. Vroeger hadden ze hun eigen bedienden

In het oude China leefden Pekinese honden een luxe leven. Ze kregen vaak hun eigen minipaleizen en bedienden. Deze honden werden zo gewaardeerd dat er zelfs wetten waren over hoe ze te behandelen, met straffen voor degenen die een Pekinees mishandelden.

1. Uitzonderlijke vacht

De Pekinees heeft een opvallende dubbele vacht: een dikke, zachte ondervacht en een lange, grove buitenvacht. Hun vachten werden speciaal gefokt om op de manen van een leeuw te lijken, wat bijdraagt aan hun koninklijke en indrukwekkende uiterlijk. Het vereist regelmatige verzorging om het in topconditie te houden.

1. Een unieke gang

Pekinezen hebben een unieke, onderscheidende rol in hun gang vanwege hun korte benen en brede, gespierde lichaam. Deze charmante waggelen wordt vaak vergeleken met de waardige manier van een “duiventenen” -wandeling, wat hun koninklijke erfgoed verder onderstreept.

1. Dapper en onverschrokken

Laat je niet misleiden door hun grootte; Pekinezen zijn dapper en onverschrokken. Historisch gezien werden ze getraind om indringers te confronteren en af te schrikken, een eigenschap die tot op de dag van vandaag voortduurt. Ze worden vaak beschreven als “leeuwenhart” en kunnen beschermend, alert en verrassend moedig zijn.

Kortom, het Pekinese ras, met zijn rijke historische banden, koninklijke houding en unieke kenmerken, draagt een schat aan minder bekende feiten. Van hun keizerlijke wortels, hun historische redding, hun rol als mouwhonden, hun luxueuze verleden, hun indrukwekkende vacht, hun onderscheidende gang, tot hun dappere en onverschrokken aard, deze minder bekende feiten bieden een intrigerend inzicht in de onderscheidende identiteit van de Pekinees. Of u nu een Pekinese eigenaar of een bewonderaar van het ras bent, deze feiten bieden een rijker begrip en bewondering voor deze unieke, met geschiedenis beladen honden.