7 feiten over Dobermanns die je waarschijnlijk niet wist

Dobermanns worden vaak geassocieerd met kracht, intelligentie en loyaliteit. Hoewel deze kwaliteiten bekend zijn, zijn er veel minder bekende feiten over dit fascinerende ras. In dit artikel zullen we zeven intrigerende feiten over Dobermanns verkennen die zelfs de meest toegewijde fans van het ras kunnen verrassen.

1. Ze zijn ontwikkeld door een tollenaar

Dobermanns werden ontwikkeld in de late 19e eeuw door een Duitse belastinginner genaamd Karl Friedrich Louis Dobermann. Zijn beroep vereiste dat hij door gevaarlijke buurten reisde, dus probeerde hij een ras te creëren dat zowel als een persoonlijke beschermingshond als een loyale metgezel kon dienen. Om dit te bereiken, fokte hij selectief verschillende honden, waaronder Rottweilers, Weimaraners en Duitse Pinschers, en ontwikkelde uiteindelijk het ras dat we vandaag kennen als de Dobermann Pinscher.

1. Hun oren waren oorspronkelijk niet bijgesneden

Hoewel bijgesneden oren een bepalend kenmerk van het ras zijn geworden, werden Dobermanns oorspronkelijk niet gefokt om deze eigenschap te hebben. Hun oren werden bijgesneden om het risico op letsel tijdens hun werk als beschermingshonden te verminderen. Tegenwoordig wordt bijsnijden voornamelijk voor cosmetische doeleinden uitgevoerd en het is een controversiële praktijk in veel landen. Sommige plaatsen hebben de procedure zelfs helemaal verboden.

1. Dobermanns kunnen bekwame hulphonden zijn

Dobermanns worden vaak gezien als waakhonden of politiehonden, maar hun intelligentie en aanpassingsvermogen maken ze geschikt voor een breed scala aan rollen, waaronder hulp- en assistentiehonden. Ze zijn opgeleid om mensen met een handicap te helpen, ondersteuning te bieden bij dagelijkse taken en emotioneel comfort te bieden. Hun hoge niveau van intelligentie stelt hen in staat om complexe taken te leren en de specifieke behoeften van hun menselijke partners te begrijpen.

1. Ze zijn een relatief nieuw ras

Vergeleken met andere hondenrassen met een oude geschiedenis, zijn Dobermanns relatief nieuw. Zoals eerder vermeld, werd het ras aan het einde van de 19e eeuw opgericht, met de eerste Dobermann-rasclub die in 1899 in Duitsland werd opgericht. Dit maakt ze een van de jongere rassen in de hondenwereld.

1. Hun vacht is er in verschillende kleuren

Hoewel de zwarte en bruine vacht de meest bekende kleur is voor Dobermanns, kunnen ze ook in een paar andere kleuren voorkomen. Volgens de rasstandaard kunnen Dobermanns zwart, rood, blauw of reekalf (ook bekend als Isabella) zijn, allemaal met roestkleurige markeringen. Het ras heeft ook een verdunde versie van elke kleur, waarbij blauw de verdunning van zwart is en reekalf de verdunning van rood.

1. Ze werden gebruikt als oorlogshonden

Dobermanns hebben een geschiedenis van het dienen als oorlogshonden, dankzij hun loyaliteit, intelligentie en fysieke capaciteiten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte het United States Marine Corps Dobermanns als verkenners, boodschappers en schildwachten. In feite waren ze de officiële hond van het US Marine Corps tijdens de oorlog. Het beroemde “Always Faithful” monument op de United States Marine Corps War Dog Cemetery op Guam is opgedragen aan de 25 Dobermanns die hun leven gaven tijdens de Slag om Guam in 1944.

1. Het temperament van het ras is in de loop van de tijd geëvolueerd

Vroege Dobermanns stonden bekend om hun agressieve en beschermende aard, waardoor ze ideaal waren voor het persoonlijke beschermingswerk waarvoor ze werden gefokt. In de loop der jaren hebben fokkers echter ijverig gewerkt om een evenwichtiger en zachtaardiger temperament in het ras te creëren. De Dobermanns van vandaag staan bekend om hun loyaliteit, intelligentie en veelzijdigheid, waardoor ze niet alleen uitstekende werkhonden zijn, maar ook liefdevolle en zachte gezinsgenoten.

Deze minder bekende feiten over Dobermanns bieden een interessant kijkje in de oorsprong, kenmerken en geschiedenis van het ras. Van hun creatie door een belastinginner en hun gebruik als oorlogshonden tot hun aanpassingsvermogen als hulphonden, diverse vachtkleuren en evoluerend temperament, Dobermanns zijn net zo divers en dynamisch als ze toegewijd zijn. Hun combinatie van kracht, intelligentie en loyaliteit blijft hen wereldwijd een gewaardeerd ras maken.