7 feiten over Bulldogs die je waarschijnlijk niet wist

Bulldogs, met hun gedrongen bouw, zachte karakter en onderscheidende ingedrukte gezicht, zijn een onmiddellijk herkenbaar ras. Toch zijn er, naast hun vertrouwde kenmerken, tal van intrigerende en verrassende aspecten van Bulldogs die vaak onopgemerkt blijven. Hier zijn zeven minder bekende feiten over Bulldogs die zelfs de meest toegewijde fans van het ras kunnen verbazen.

1. Bulldogs hebben een langdurige band met Engeland

Bulldogs worden historisch geassocieerd met Engeland en worden vaak gezien als een nationaal symbool. Hun band met het land dateert uit de 13e eeuw toen ze werden gebruikt in een nu verboden sport die bekend staat als bull-baiting, waarbij honden een vastgebonden stier immobiliseerden, vandaar hun naam “Bulldog”. Tegenwoordig zijn Bulldogs een embleem van vasthoudendheid en moed, eigenschappen die zeer gewaardeerd worden door de Britten.

1. Bulldogs waren van vitaal belang voor Amerikaanse kolonisten

Bulldogs speelden een belangrijke rol in de vroege Amerikaanse geschiedenis. Toen kolonisten in de nieuwe wereld aankwamen, brachten ze Bulldogs mee om vee te helpen beheersen en hun boerderijen te bewaken. De kracht en moed van het ras maakten hen van onschatbare waarde bij het vestigen van grenswoningen.

1. Het zijn uitstekende zwemmers… Met toezicht

Ondanks hun zware bouw en korte benen zijn Bulldogs verrassend bedreven zwemmers. Vanwege hun brachycefale (kortneusige) aard kunnen ze echter snel moe worden en moeten ze altijd nauwlettend in de gaten worden gehouden rond water. Sommige Bulldogs houden zelfs van surfen, waarbij een aantal van hen beroemd wordt om hun golfrijvaardigheden.

1. Hun rimpels dienen een doel

De rimpels op het gezicht van een Bulldog zijn er niet alleen voor schattigheid; Ze dienden een doel in de vroege geschiedenis van het ras. Tijdens het bull-baiting hielpen de rimpels het bloed weg te leiden van de ogen van de Bulldog, waardoor ze hun greep op de stier konden behouden. Tegenwoordig zijn deze kenmerkende rimpels een belangrijk kenmerk van het ras, hoewel ze regelmatig moeten worden schoongemaakt om infecties te voorkomen.

1. Ze maken deel uit van de Ivy League

De Bulldog is de onofficiële mascotte van Yale University. In 1889 werd een Bulldog genaamd Handsome Dan de eerste levende universiteitsmascotte in Amerika. Sindsdien zijn er meerdere Bulldogs geweest die de Handsome Dan-erfenis voortzetten, een traditie die meer dan een eeuw heeft geduurd.

1. Hun staarten zijn er in verschillende vormen

Bulldogstaarten kunnen in verschillende vormen voorkomen: recht, schroefvormig of gekruld. Interessant is dat de schroefvormige staart, een kenmerk van het ras, eigenlijk een genetische misvorming is. Ondanks zijn onregelmatige vorm veroorzaakt het alleen een probleem als het te strak is of het vermogen van de hond om te elimineren beïnvloedt.

1. Bulldogs communiceren met een reeks geluiden

Bulldogs staan bekend om hun brede scala aan vocalisaties. Ze kunnen een verrassend scala aan geluiden produceren die verder gaan dan blaffen, inclusief grunts, jodels en zelfs iets dat klinkt als een spin. Deze unieke vocalisaties maken de Bulldog een expressieve en communicatieve metgezel.

Ondanks hun algemene imago als relaxte en enigszins komische huisdieren, zijn Bulldogs een ras vol verrassingen, met een rijke geschiedenis en unieke kenmerken. Deze weinig bekende feiten onderstrepen de diepte van de onderscheidende charme van de Bulldog, waardoor we een breder begrip en een diepere waardering voor dit lieve ras krijgen. Van hun oorsprong in het oude Engeland tot hun hedendaagse associaties met de academische wereld, blijven Bulldogs verrassen en verrassen en maken ze hun reputatie als standvastige en innemende metgezellen waar.