4 manieren om je Shih Tzu’s angst voor vuurwerk te helpen op 4 juli

Vuurwerk op 4 juli is een symbool van feest voor ons, maar voor onze harige metgezellen, zoals Shih Tzus, kunnen de harde geluiden angst en verdriet oproepen. Honden vertonen een breed scala aan reacties op geluidsangst, van mild ongemak tot intense paniek. Hier bespreken we vier effectieve strategieën om je Shih Tzu te helpen omgaan met hun angst voor vuurwerk, waardoor een vreedzamere Onafhankelijkheidsdag voor jullie beiden wordt gegarandeerd.

1. Stel een veilige ruimte in

Ten eerste, zorg voor een serene, veilige ruimte waar je Shih Tzu zich kan terugtrekken wanneer het geluid van het vuurwerk overweldigend wordt. Dit kan een rustige kamer zijn, een aangewezen hoek van je huis, of een krat als ze kratgetraind zijn en het associëren met positieve ervaringen.

Bevolk dit gebied met geruststellende items zoals hun favoriete speelgoed, een zachte deken of kledingstukken die je geur dragen. Vertrouwde geuren kunnen een gevoel van veiligheid geven in stressvolle tijden. Je kunt ook overwegen om kalmerende muziek te spelen of een witte ruismachine te gebruiken om het geluid van het vuurwerk te overstemmen. Een angst wrap, ook wel bekend als een ‘ThunderShirt’, kan extra geruststelling bieden.

2. Geleidelijke desensibilisatie en tegenconditionering

Desensibilisatie en contraconditionering zijn effectieve technieken die enige planning en tijd vereisen, maar aanzienlijke resultaten kunnen opleveren. Het doel is om je Shih Tzu geleidelijk bloot te stellen aan de geluiden die hun angst veroorzaken – in dit geval vuurwerk – in een gecontroleerde en niet-bedreigende omgeving.

Je kunt beginnen met het afspelen van opnames van vuurwerk op een laag volume, waarbij je Shih Tzu wordt beloond voor het handhaven van kalmte. Na verloop van tijd geleidelijk het volume verhogen terwijl ze hun kalmte positief blijven versterken. Uiteindelijk kan je Shih Tzu het geluid van vuurwerk gaan associëren met positieve resultaten, waardoor hun angst wordt verminderd.

Dit proces vereist geduld. Als uw Shih Tzu tekenen van stress vertoont, verlaagt u het volume, biedt u comfort en probeert u het op een later tijdstip opnieuw.

3. CBD-olie

CBD (cannabidiol) olie, afgeleid van hennepplanten, wordt steeds populairder vanwege de kalmerende effecten bij zowel mensen als huisdieren. Belangrijk is dat het niet-psychoactief is, wat betekent dat het niet de ‘high’ produceert die geassocieerd wordt met THC, een andere stof die in cannabis wordt aangetroffen.

Onderzoek wijst uit dat CBD-olie kan helpen bij het verlichten van angst bij honden door interactie met het endocannabinoïdesysteem, een complex netwerk van receptoren in het lichaam dat een vitale rol speelt bij het handhaven van homeostase en het reguleren van verschillende fysiologische processen, waaronder stemming en stressrespons. Wanneer CBD-olie wordt geconsumeerd, kan het een gevoel van rust bevorderen en helpen om angst en angst te verlichten tijdens stressvolle situaties, zoals blootstelling aan harde geluiden.

Wanneer u CBD-olie voor uw Shih Tzu selecteert, moet u ervoor zorgen dat het product huisdierspecifiek en THC-vrij is. Begin met de aanbevolen dosering op het productetiket en raadpleeg uw dierenarts als u twijfelt.

U kunt hier meer te weten komen over de CBD die het iHeartDogs-team gebruikt en aanbeveelt.

4. Professionele hulp

Als de geluidsangst van je Shih Tzu aanhoudend of ernstig is, overweeg dan om een professionele hondengedragsdeskundige of trainer te raadplegen. Deze professionals kunnen persoonlijk advies en trainingstechnieken aanbieden die zijn afgestemd op het specifieke gedrag en de behoeften van uw hond.

Angst kan soms een symptoom zijn van diepere psychologische problemen of trauma’s uit het verleden. Een professional kan helpen deze onderliggende factoren te identificeren en op maat gemaakte therapie en training te bieden om de oorzaak van de angst van uw hond te beheersen.

Elke hond is uniek en er is geen one-size-fits-all oplossing voor het beheersen van geluidsangst. Geduld en begrip zijn van vitaal belang tijdens dit proces. Door een veilige haven te creëren, desensibilisatietechnieken te gebruiken, het gebruik van CBD-olie op te nemen en mogelijk professionele hulp te zoeken, kunt u uw Shih Tzu helpen hun angst voor vuurwerk te beheersen, wat leidt tot een vreedzamere viering van 4 juli.