14 hondenrassen die nauw verwant zijn aan wolven (u zult verrast zijn!)

Alle honden stammen af van wolven of andere wilde honden en velen behouden vandaag de dag nog steeds hun primitieve uiterlijk en temperament.

Hoewel het eeuwen geleden is dat honden werden gedomesticeerd, hebben recente DNA-studies aan het licht gebracht welke van de erkende rassen het meest verwant zijn aan wolven en hun voorouders. De studie omvatte 414 honden van 85 verschillende rassen en de resultaten zullen u misschien verrassen! U kunt meer lezen over het onderzoek op National Geographic.

#1 – Shih Tzu

shutterstock_194816714

Hoewel dit ras in niets lijkt op wolven en andere wilde honden, is de Shih Tzu genetisch een van de gedomesticeerde rassen die het nauwst verwant zijn aan wolven. Er wordt gedacht dat dit gezelschapsras rond 800 voor Christus in China is ontstaan.

#2 – Pekinees

shutterstock_155268950

Net als de Shih Tzu komt dit schoothondje uit China en is ondanks zijn uiterlijk en temperament een van de minst afwijkende van zijn voorouders. Dit ras is al eeuwenlang eigendom van en aanbeden door leden van het Chinese keizerlijk paleis.

#3 – Samojeed

shutterstock_281470130

Een noordelijke spits-type uit Rusland, de Samojeed ziet er geloofwaardiger uit als het gaat om wilde voorouders. Dit ras is sociaal maar primitief, nog steeds gebruikt voor sleeën en rendierhoeden in zijn geboorteland.

#4 – Lhasa Apso

shutterstock_170877020

De Lhasa Apso staat bekend als een waakhond onder boeddhistische kloosters in zijn geboorteland Tibet. Onderzoekers geloven dat dit ras ongeveer 4.000 jaar geleden is ontstaan en de genetische samenstelling bewijst dat dit waar is. Ongeacht hun uiterlijk is het ras een van de meest nauw verwante aan wolven.

# 5 – Tibetaanse Terriër

shutterstock_154726046

Zoals de naam al doet vermoeden, komt dit ras uit Tibet, maar het is geen echte terriër. Tibetaanse Terriërs worden al meer dan 2000 jaar als rashonden in hun geboorteland gehouden.

#6 – Saluki

shutterstock_298662764

De Saluki is een windhond afkomstig uit het Midden-Oosten en staat bekend om het reizen over de Zijderoute met karavanen en nomadische stammen. Saluki’s worden beschouwd als een van de oudste hondenrassen die er bestaan, met oude rotskunst die Saluki-achtige honden al in 10.000 voor Christus toont. Genetisch is het ras nog steeds zeer nauw verwant aan zijn wilde voorouders.

# 7 – Afghaanse windhond

shutterstock_221916445

Net als de Saluki is de Afghaanse windhond een windhond die ook wordt beschouwd als een van de oudste gedomesticeerde hondenrassen die er bestaan. Genetische tests uit deze studie bewezen dat ze weinig verschillen van wolven.

# 8 – Siberische Husky

shutterstock_305571614

Dit noordelijke ras komt uit Siberië waar het is geweest en nog steeds wordt gebruikt voor sleeën. Niet alleen lijkt het ras op zijn wilde voorouders, het is in de loop van de tijd relatief weinig genetisch veranderd. Siberische Husky’s lieten nomadische stammen overleven in de koude, barre omgeving van het Russische noorden.

#9 – Shar-Pei

shutterstock_248447617

Net als de meeste andere Chinese rassen is de Shar-Pei genetisch zeer oud. Ondanks het uiterlijk lijken de genen erg op die van wolven. Hoewel de exacte geschiedenis van het ras onzeker is, zijn er aardewerkafbeeldingen die Shar-Pei-achtige honden al in 206 voor Christus afbeelden.

#10 – Basenji

shutterstock_210983590

De Basenji is een kleine tot middelgrote jachthond uit Afrika. Net als andere wilde honden en wolven staat de Basenji bekend om zijn jodelen in plaats van blaffen. Genetisch wordt het ras als oud beschouwd en is het nauw verwant aan zijn wilde voorouders.

#11 – Shiba Inu

shutterstock_306054056

De Shiba Inu is de kleinste van de Japanse rassen en is ook een zeer oude hond. Het werd oorspronkelijk gebruikt om op konijnen en vogels te jagen, maar wordt tegenwoordig meestal gezien als een gezinsgenoot. De DNA-samenstelling suggereert dat het een van de oudste levende rassen is.

#12 – Akita

shutterstock_112645487

Vaak beschouwd als een grotere versie van de Shiba Inu, is de Akita een waakhond uit Japan. Net als de Shiba is het genetisch zeer oud en vergelijkbaar met zijn wilde voorouders. Hoewel de Japanse en Amerikaanse Akita’s twee zeer verschillende soorten zijn geworden en in sommige landen ooit als afzonderlijke rassen worden beschouwd, zijn ze nog steeds relatief vergelijkbaar.

# 13 – Alaskan Malamute

shutterstock_93813403

Dit grote noordelijke ras is ontwikkeld voor sleeën en karren trekken en wordt vandaag de dag nog steeds voor deze functie gebruikt. Met zijn wolfachtige uiterlijk verbaast het velen niet om te horen dat deze alaskaanse inboorling zeer nauw verwant is aan zijn wilde voorouders.

# 14 – Chow Chow

shutterstock_192396710

Van alle Chinese rassen lijkt de Chow Chow het meest op zijn wilde voorouders. Hoewel nog steeds heel verschillend, is het ras genetisch oud en wordt het beschouwd als een van de oudste rassen die nog steeds bestaan. Ze hebben primitieve temperamenten en werden al in 150 voor Christus als waakhonden gebruikt.