12 Hondenrassen die extra trouw zijn

Loyaliteit is iets waar de meeste mensen aan denken als ze aan honden denken en het is een waarachtige generalisatie om te maken. Hoewel sommigen zeker onafhankelijker zijn dan anderen, zijn de meeste honden op de een of andere manier trouw aan hun gezin. Sommige zijn zelfs trouw aan vreemden. Als u op zoek bent naar een hond die bekend staat om zijn gehechtheid en toewijding aan zijn baasjes, kijk dan niet verder dan deze lijst!

#1 – Pointer

shutterstock_280970504

Pointers zijn een van de oudste jachtrassen en zijn al in 1650 gedocumenteerd. Ze zijn trouw, gelijkmoedig en aanhankelijk. Ze zijn geweldige familievrienden, mits ze genoeg beweging krijgen om ze bezig te houden.

#2 – Toy Fox Terrier

512px-Toy_Fox_Terrier_2
Photo credit: Jagrolet at English Wikipedia GFDL of CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

De Toy Fox Terrier is een zeer klein terriër hondenras dat afstamt van de grotere, standaard Smooth Fox Terrier. Het zijn zeer actieve en wilskrachtige honden, trouw aan hun terriër erfgoed, maar zijn zeer trouw aan hun eigenaren en families.

#3 – Skye Terrier

640px-Skye_terrier_800
Fotokrediet: “Skye terrier 800” door Pleple2000 – Eigen werk. Gelicentieerd onder CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

De Skye Terrier is een lage maar stevig gebouwde terriër die oorspronkelijk werd gebruikt voor de jacht op vos en otter. Ze zijn onafhankelijk maar sterk trouw aan hun eigenaren. Ze zijn een van de zeldzaamste hondenrassen vandaag de dag, maar zijn prachtige metgezellen in het juiste actieve huis.

#4 – Akita

shutterstock_283275227

De Akita is een groot waak- en jachtras uit Japan. Ze staan bekend om hun trouwe toewijding aan hun eigenaren, zoals afgebeeld in de recente speelfilm Hachi: A Dog’s Tale. In dit verhaal wacht een Akita op de aankomst van zijn baasje op de dagelijkse trein, lang nadat zijn baasje is overleden, in de hoop hem altijd terug te zien. Deze eigenschap is vandaag de dag nog steeds zichtbaar in het temperament van de Akita.

#5 – Anatolische Herder

DCF 1.0
Foto krediet: Door Horst Peters (Zelf gefotografeerd) [Public domain], via Wikimedia Commons.

De Anatolische is een veewachtersras uit Turkije, waar ze werden gebruikt om zowel kuddes als eigendommen te bewaken. Hoewel ze zelfstandig werken, zijn ze uitzonderlijk trouw aan hun meesters en zullen ze alles doen om hun werk gedaan te krijgen. Dit is een sterk werkend ras dat ook als het niet op een boerderij leeft een taak moet hebben, waardoor ze alleen geschikt zijn voor actieve huizen.

#6 – Boxer

shutterstock_117260971

De Boxer is een Duits werkras dat bekend staat om zijn sociale temperament en loyaliteit aan zijn familie. Ze worden gewaardeerd omdat ze ongevaarlijk zijn in hun gezin, maar afstandelijk en op hun hoede voor vreemden, waardoor ze uitstekende waakhonden zijn. Het is een zeer actief ras dat een uitstekende keuze is voor een actief gezin.

#7 – Bullmastiff

551px-Bullmastiff_edited
Fausto Moreno via Wikimedia Commons.

Hoewel groot en imposant, is de Bullmastiff een zachte reus in de hondenwereld. Het ras is krachtig, wantrouwend tegenover vreemden, maar zeer trouw aan zijn familie. Het zijn geweldige metgezellen en hebben ondanks hun grootte weinig beweging nodig. In feite is het ras een uitstekende keuze voor mensen die in een appartement wonen, omdat ze geen grote tuin nodig hebben.

#8 – Doberman Pinscher

shutterstock_64300420

De Doberman Pinscher is een opmerkelijke waakhond die in het verleden zowel bij politie als militair werk werd gebruikt. Tegenwoordig zijn ze echter meer geschikt als actieve familiegenoten. Het ras is nog steeds een uitstekende waakhond, eigenzinnig en afstandelijk tegenover vreemden, maar zeer toegewijd aan zijn gezin.

#9 – Kuvasz

3277945798_a93d8e1b0b_z
Foto krediet: Kuvasz Prince of The Dogs Kennel

Dit grote ras is een Hongaarse veewaakhond, waar hij gewend was zelfstandig te werken, maar toch onder leiding van zijn baas. Het zijn uiterst loyale, moedige en krachtige honden die vandaag de dag nog steeds een baan nodig hebben, zelfs als ze niet op landbouwgrond zijn. Ze zijn prachtige metgezellen voor wie op zoek is naar een sterk, actief ras.

#10 – Rottweiler

shutterstock_276118751

De Rottweiler is vaak ongeëvenaard in zijn toewijding aan zijn eigenaar, waardoor het een geschikte metgezel is voor iemand die op zoek is naar een echt werkras. Reuen zijn minder sociaal dan teven, maar beiden zijn typisch op hun hoede voor vreemden en beschermend voor hun familie en territorium. Het ras is vaak een slechte keuze voor de beginnende eigenaar, maar een ongelooflijke keuze voor iemand met ervaring in werkrassen.

#11 – Cardigan Welsh Corgi

shutterstock_142916098

De Cardigan Welsh Corgis is de oudere en grotere van de twee Corgi-rassen, hoewel het nog steeds een dwergras is. Gebruikt als boerderijhonden voor algemeen gebruik, zijn Cardigans zeer trouw en gehecht aan hun eigenaren en hoewel ze een sterke wil hebben, willen ze graag behagen. Daarom zijn ze uitstekende metgezellen voor wie op zoek is naar een kleiner, actief ras.

#12 – Duitse Herdershond

shutterstock_158777033

De Duitse Herdershond staat bekend om zijn loyaliteit en toewijding aan zijn familie. Oorspronkelijk gebruikt als herdershond, wordt het ras vaker gevonden als een familie metgezel of werkend naast de politie en militaire inspanningen. Ze zijn gretig om te behagen, zeer actief en vormen een prachtige keuze voor een gezin dat graag tijd buiten doorbrengt.